Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/26795
Title: Interações sociais e desempenho motor: um estudo com crianças entre os 2 e os 5 anos
Other Titles: Social interactions and motor performance: a study with children between 2 and 5 years of age
Author: Marcelino, Sara
Neves, Rui
Keywords: Interações sociais
Desempenho motor
Crianças
Issue Date: Jul-2018
Abstract: O presente estudo investigou a associação entre as interações sociais e as práticas de atividades motoras, analisando como as interações entre as crianças se interrelacionam com o desempenho motor de crianças em idade pré-escolar. Envolvemos 15 crianças com idades compreendidas entre os dois e cinco anos de idade, de uma instituição particular de solidariedade social, sediada em Aveiro. Para a avaliação das interações sociais foi utilizado um conjunto de parâmetros adaptados de dois estudos (Lemos, E., Salomão, N., Agripiano-Ramos, C., 2014; Lucisano, R., Pfeifer, L., Pinto, M., Gomes, A et al., 2011) e para avaliar o desempenho motor utilizaram-se alguns subtestes motores da bateria Test of Gross Motor Development – 2 (TGMD-2). O estudo foi realizado ao longo de cinco semanas em que se desenvolveram atividades promotoras do desempenho motor e das interações entre as crianças. Os resultados evidenciaram alterações nos comportamentos das crianças e no desempenho motor da maioria destas crianças.
The present study investigated the association between social interactions and motor activity practices, analyzing how the interactions among children are interrelated with the motor performance of pre-school children. This study involved 15 children aged between two and five years of age from a private social solidarity institution based in Aveiro. For the evaluation of social interactions, a set of parameters adapted from two studies was used (Lemos, E., Salomão, N., Agripiano-Ramos, C., 2014; Lucisano, R., Pfeifer, L., Pinto, M., Gomes, A et al., 2011) and an excerpt from the TGMD-2 test was used to evaluate motor performance. The study was conducted over five weeks in which activities that promote motor performance. The study was conducted over five weeks in which activities that promote motor development the interactions among children were developed. The results showed changes in children’s behavior and motor development in the majority of these children.
La présente étude a examiné le lien existant entre les interactions sociales et les pratiques d’activité motrice, en analysant l’interdépendance des interactions entre les enfants et les performances motrices des enfants d’âge préscolaire. Nous impliquons 15 enfants âgés de deux à cinq ans d’une institution privée de solidarité sociale basée à Aveiro. Pour l’évaluation des interactions sociales, un ensemble de paramètres adaptés de deux études a été utilisé (E. Lemos, E., Salomão, C., Agripiano-Ramos, 2014; R. Lucisano, L. Pfeifer et Pinto., Gomes, A et al., 2011) et pour évaluer les performances motrices ont été utilisés certains sous-tests moteurs du test de la batterie du développement moteur global - 2 (TGMD-2). L’étude s’est déroulée sur cinq semaines au cours desquelles des activités ont été développées pour promouvoir la performance motrice et les interactions entre les enfants. Les résultats ont montré des changements dans les comportements et la performance motrice des enfants chez la majorité de ces enfants.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/26795
Publisher Version: http://revistas.ua.pt/index.php/ID/article/view/11633
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