Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/26152
Title: | Linguagem e construção do conhecimento didáctico: 10º ano de escolaridade: analogias e metáforas no ensino do tema equilíbrio químico |
Author: | Nascimento, Ana Cláudia Lobão |
Advisor: | Cachapuz, Francisco |
Defense Date: | 2000 |
Abstract: | A presente investigação constitui um estudo
descritivo, de índole naturalista, que tem como objectivos
gerais investigar se os professores e os alunos usam no
discurso didáctico metáforas, analogias e símiles na
construção de conceitos complexos do tema equilíbrio
químico abordado na unidade temática «Reacções
Incompletas e Equilíbrio Químico», do 10º Ano no âmbito
da disciplina de Ciências Físico
-Químicas, e compreender
melhor o modo como essas metáforas, analogias e
símiles são usadas por professores no ensino desses
conceitos.
Seleccionamos três professores de Ciências Físico
-
Químicas e utilizamos como técnica de recolha de dados
a gravação audio das aulas em que os professores
leccionaram a unidade temática «Reacções incompletas e
Equilíbrio Químico». Cada um dos professores
seleccionou uma das suas turmas do 10.º ano de
escolaridade, com a qual trabalhou esta unidade temática.
Elaboramos a priori duas categorias de conteúdo
-
Equilíbrio Químico e Princípio de Le Chatelier
- com base
nas ideias estruturantes do tema equilíbrio químico
identificadas pela análise lógica do programa de Ciências
Físico
-Químicas do 10.º ano de escolaridade em vigor e a
posteriori uma categoria de conteúdo
- organização e
contextualização
- com base na linguagem figurativa,
detectada após um trabalho exploratório sobre o corpus,
usada para contextualizar e organizar o processo de
ensino e aprendizagem. Para cada uma das categorias de
conteúdo foram elaboradas as respectivas respostas
adequadas onde se registaram os indicadores relativos a
cada uma dessas categorias de conteúdo.
A análise dos episódios metaforicamente
relevantes, ou seja, dos episódios onde era possível
detectar uma metáfora, analogia ou símile, desenvolveu
-
se tendo como finalidade principal caracterizar a natureza
das interacções verbais ocorridas aquando do estudo de uma dada categoria de conteúdo, interacções aqui
assumidas como relevando aspectos de organização dos
sistemas conceptuais do professor e dos alunos aquando
do ensino e da aprendizagem do tema equilíbrio químico.
Os resultados da análise de uma dada categoria de
conteúdo são apresentados de modo a descrever o uso
feito, pelo professor, de metáforas, analogias ou símiles
em paralelo com as diferentes fases de desenvolvimento
da aula.
Os resultados obtidos no estudo indicam que os
professores e os alunos usam no seu discurso didáctico
metáforas, analogias e símiles com uma função cognitiva
no ensino e aprendizagem de conceitos relevantes do
tema equilíbrio químico e com uma função de organização
do ensino para controlo da disciplina na aula e
contextualização dos conteúdos a abordar no tema
químico em estudo. De um ponto de vista didáctico, as
metáforas e as analogias com uma função cognitiva,
usadas pelos professores, apresentam carências
importantes ao nível (i) dos constituintes expressos das
metáforas e das analogias; (ii) da exploração didáctica
das metáforas e das analogias, i.e., exploração dos
atributos comuns, não comuns e não abrangentes
(limites) aos dois domínios da metáfora, da analogia; (iii)
da estratégia de apresentação das metáforas e das
analogias que se revelou ser espontânea sem nenhuma
programação prévia; (iv) do envolvimento dos alunos, isto
é, os professores não incentivam os seus alunos a
construírem e a usarem metáforas e analogias na
aprendizagem de conceitos científicos. Pelo que resulta
do estudo que os professores não estão conscientes nem
das potencialidades, nem das limitações da utilização
didáctica das metáforas e das analogias e,
consequentemente, não as exploram de forma adequada,
o que diminui o potencial das metáforas e das analogias
enquanto instrumentos didácticos de transferência do
conhecimento de um domínio conceptual familiar para
outro menos familiar, podendo provocar aprendizagens
incorrectas, causar interpretações erróneas e impedir
novas aprendizagens.
Os resultados deste estudo de investigação
obrigam a repensar a problemática da formação de
professores em particular, no quadro da disciplina de
Didáctica, quer na formação inicial quer na formação
contínua de professores. Este estudo sugere, a
importância de aí se abordar detalhadamente a temática
da linguagem metafórica na construção do conhecimento. The present investigation constitutes a descriptive study, of naturalistic nature, that has as general objective to find out if the teachers and the students use metaphors, analogies and similes in the didactic speech in the construction of complex concepts of the theme Chemical Equilibrium approached in the thematic unit «Incomplete Reaction and Chemical Equilibrium», of the 10th year in the field of Physical -Chemical Sciences, and to understand the best way as those metaphors, analogies and similes are used by teachers in the teaching of those concepts. We selected two teachers of Physical -Chemical Sciences and we used as a technique of collecting data the audio recording of the classes in which the teachers taught the thematic «Incomplete Reaction and Chemical Equilibrium». Each teacher selected a 10th year class having worked this thematic unit with it. We elaborated previously two content categories - Chemical Equilibrium and Beginning of Le Chatelier - based in the structural ideas of the theme Chemical Equilibrium, identified by the logical analysis of the program of Physical -Chemical Sciences of the 10th year , and afterwards a content category - organization and context - based in the figurative language, detected after an exploratory work on the corpus, used to place in the context and to organize the teaching and learning process. Respective appropriate answers were elaborated for each one of the content categories, in which the relative indicators to each one of those content categories were recorded. The analysis of the metaphorically important episodes, that is to say, of the episodes in which it was possible to detect a metaphor, analogy or simile, as developed having as the main purpose to characterize the nature of the verbal interactions occurred during the study of a given content category, interactions here assumed as raising aspects of organization of the teacher's and of the students conceptual systems at the moment of the teaching and of the learning of the theme Chemical Equilibrium. The results of the analysis of a given content category are presented in order to describe the use made by the teacher, of metaphors, analogies or similes in parallel with the different phases of development of the class. The results obtained in the study indicate that the teachers and the students use in their didactic speech metaphors, analogies and similes with a cognitive function in the teaching and learning of important concepts of the theme Chemical Equilibrium and with a function of organization of the teaching for the subject control in the class and to give a context of the contents to approach in the chemical theme study. From the didactic point of view, the metaphors and the analogies with a cognitive function, used by the teachers, present important lacks at the level (i) of the representatives expressed of the metaphors and of the analogies; (ii) of the didactic exploration of the metaphors and of the analogies, i.e., exploration of the common attributes, not common and not including (limits) to the two domains of the metaphor, of the analogy; (iii) of the strategy of presentation of the metaphors and of the analogies that one revealed to be spontaneous without any previous programming; (iv) of the students' involvement, that is, the teachers don't motivate their students to build and use metaphors and analogies in the learning of scientific concepts. Therefore the result of the study reveals that the teachers are not conscious neither of the potentialities nor of the limitations of the didactic use of the metaphors and of the analogies and, consequently, they don't explore them in an appropriate way, which decreases the potential of the metaphors and of the analogies as didactic instruments of transfer of the knowledge of a familiar conceptual domain to another less familiar, which might cause incorrect learnings, and impede new learnings. The results of this survey force us to rethink the problem of the teachers' formation in particular, in the scope of the discipline of Didactic, either in the initial formation or in the teachers' continuous formation. This study suggests, the importance of being there approached the thematic of the metaphoric language in the construction of the knowledge in full detail. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/26152 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DEP - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
123.pdf | 3.59 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.