Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/24401
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorFerreira, José António de Vasconcelospt_PT
dc.contributor.authorGraça, João Mário Cabeço dapt_PT
dc.date.accessioned2018-10-19T15:51:53Z-
dc.date.available2018-10-19T15:51:53Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/24401-
dc.description.abstractA investigação descrita no documento pretende sublinhar a importância do estatuto de cliente preferencial, explorando caminhos para o obter, bem como o seu papel na estratégia de compras de uma empresa. Após se caracterizar os departamentos de compra tradicionais, propõe-se um modelo concetual que evidencia a influência do estatuto de cliente preferencial no processo de compras e que permita discutir a interferência de uma atratividade assimétrica na relação entre comprador e fornecedor. A validação do modelo concetual proposto assenta num caso real da indústria química, para o qual se procedeu a uma avaliação BPMN e se realizou um questionário a fornecedores e compradores onde se verificaram os elementos cruciais para a obtenção desse estatuto de cliente preferencial. Esta investigação compromete-se a divulgar as estratégias de aquisição dos compradores e disseminar a sua relação com fornecedores no que toca ao constructo da atratividade e obtenção do estatuto de cliente preferencial.pt_PT
dc.description.abstractThis research undertakes to disclose the acquisition strategies of buyers and to disseminate their relationship with suppliers regarding to the attractiveness construct and obtaining preferential customer status, exploring ways to obtain it, as well as its role in a company’s purchasing strategy. After characterizing the traditional purchasing departments, a conceptual model is proposed that evidences the influence of the preferential customer status in the purchasing process and allows to discuss the interference of an asymmetrical attractiveness in the relationship between buyer and supplier. The validation of the proposed conceptual model is based on a real case of the chemical industry, for which a BPMN evaluation was carried out and a questionnaire for the suppliers and lead buyers was developed where the crucial elements were obtained to explain this status as a preferential customer. This investigation purposes to disclose the acquisition strategies of buyers and to disseminate their relationship with suppliers in what concerns the attractiveness construct and to obtain the valuable preferential customer status.pt_PT
dc.language.isoporpt_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectGestão da Cadeia Abastecimentopt_PT
dc.subjectCompraspt_PT
dc.subjectEstatuto Cliente Preferencialpt_PT
dc.subjectAtratividadept_PT
dc.subjectOtimização da base de fornecedorespt_PT
dc.titleEstatuto de cliente preferencial : melhoria da atratividade do comprador junto dos fornecedorespt_PT
dc.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.grantorUniversidade de Aveiropt_PT
dc.identifier.tid202236030-
dc.description.masterMestrado em Engenharia e Gestão Industrialpt_PT
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DEGEIT - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
João Mário Cabeço da Graça.pdf2.61 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.