Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/24397
Title: | A música de câmara no desenvolvimento do aluno de saxofone: investigação-ação na Academia de Música de Costa Cabral |
Author: | Marques, Marcelo Soares |
Advisor: | Pestana, Maria do Rosário Correia Pereira |
Keywords: | Música de câmara Ensino especializado de música Quarteto de saxofones |
Defense Date: | 6-Jun-2018 |
Abstract: | A presente dissertação, consiste numa investigação-ação
sobre como a prática da música de câmara é importante para
o desenvolvimento global do aluno, tanto a nível musical
como social. Por esses fatores, é importante a inserção da
disciplina de música de câmara, não só no ensino
profissional, mas pelo menos no 3ºciclo do ensino básico.
As metodologias usadas para esta investigação consistiram
num inquérito a docentes do ensino especializado da música,
percebendo a opinião dos mesmos em relação aos
benefícios da prática de música de câmara e em que altura
do percurso académico do aluno a disciplina deve ser
inserida. Foi também criado um grupo de música de câmara
(quarteto de saxofones) do 3ºciclo do ensino básico, tendo
sido realizados três momentos de avaliação, ao longo de um
ano letivo, de forma a avaliar a evolução dos alunos, tendo
em conta o aspeto musical e social.
As conclusões do estudo apontam para a música de câmara
como uma disciplina que influencia positivamente a evolução
do aluno, devendo a mesma ser inserida o mais cedo
possível no percurso escolar do aluno. The present dissertation consists of an action research on how the practice of chamber music is important for the overall development of the student, both musical and social. For these factors, it is important to create a chamber music subject, not only at the high school stage (professional music course, according to the portuguese education system), but, at least, in the 3rd cycle of basic education. The methodologies used for this investigation consist of a survey aimed to teachers of specialized music education, knowing their opinion regarding the benefits of chamber music practice and at what stage of the student's academic course the subject should be inserted. A chamber music group (saxophone quartet) of the 3rd cycle of basic education was also created, and three evaluation moments were carried out over a school year in order to evaluate the evolution of the students, taking into account the social and music aspects. This study leads us to consider that the chamber music subject influences posetively the student, thus, it should be inserted on the musical program education as sooner as possible. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/24397 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
documento.pdf | 6.98 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.