Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/22498
Title: Visual and depth perception unit for Atlascar2
Other Titles: Unidade de perceção visual e de profundidade para o Atlascar2
Author: Correia, José Diogo Madureira
Advisor: Santos, Vítor Manuel Ferreira dos
Dias, Paulo Miguel de Jesus
Keywords: Engenharia mecânica
Navegação autónoma
Sensores
Visão por computador
Defense Date: 2017
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: This thesis is focused on the installation of multiple Light Detection And Ranging and vision-based sensors on a full sized mobile platform, ATLASCAR 2. This vehicle is a Mitsubishi i-MiEV. In the scope of this work it will be equipped with two planar scanners, a 3D scanner and a camera. The sensors will be installed in the vehicle's front supported by an infrastructure built in aluminium pro le and connected to the vehicle's chassis. All sensors are powered by the car's low voltage circuit and controlled by a switched board placed in the trunk alongside with a processing unit. Sensor calibration is accomplished using a calibration package developed at the Laboratory of Automation an Robotics, to which an option to calibrate a new 3D sensor was added, Velodyne Puck VLP-16. After the sensor calibration and to demonstrate the functionalities of the platform, an application was developed that merges the data from the Light Detection And Ranging sensors, properly referenced, in a single frame and computes and represents the space free to navigate around the vehicle.
Este trabalho assenta na instalação de sensores Light Detection And Ranging e de visão numa plataforma movel à escala real, o ATLASCAR 2. Este veículo é um Mitsubishi i-MiEV que, no ambito deste trabalho, será equipado com dois scaners planares, um scaner 3D e uma camara. Estes sensores serão instalados na frente do veículo e suportados por uma infraestrurura desenvolvida em per l da alumínio e xa ao chassis do mesmo. A alimentação dos sensores é feita atravéz do circuito de baixa tensão do veículo e controlada por um quadro elétrico situado no porta bagagens juntamente com a unidade de processamento. A calibração destes sensores realizou-se atravéz um pacote de calibração multisensorial devenvolvido no Laboratorio de Automa ção e Robotica, ao qual foi adicionada a opção de calibrar um novo sensor 3D, Velodyne Puck VLP-16. Após a calibração dos sensores e no sentido de demonstrar as funcionalidades da plataforma, foi desenvolvida uma aplicação que combina os dados dos sensors Light Detection And Ranging devidamente referenciados e calcula e representa o espaço, disponivel para navegar em torno do veiculo.
Description: Mestrado em Engenharia Mecânica
URI: http://hdl.handle.net/10773/22498
Appears in Collections:DEM - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

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