Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/22498
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSantos, Vítor Manuel Ferreira dospt
dc.contributor.advisorDias, Paulo Miguel de Jesuspt
dc.contributor.authorCorreia, José Diogo Madureirapt
dc.date.accessioned2018-03-05T15:05:21Z-
dc.date.available2018-03-05T15:05:21Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/22498-
dc.descriptionMestrado em Engenharia Mecânicapt
dc.description.abstractThis thesis is focused on the installation of multiple Light Detection And Ranging and vision-based sensors on a full sized mobile platform, ATLASCAR 2. This vehicle is a Mitsubishi i-MiEV. In the scope of this work it will be equipped with two planar scanners, a 3D scanner and a camera. The sensors will be installed in the vehicle's front supported by an infrastructure built in aluminium pro le and connected to the vehicle's chassis. All sensors are powered by the car's low voltage circuit and controlled by a switched board placed in the trunk alongside with a processing unit. Sensor calibration is accomplished using a calibration package developed at the Laboratory of Automation an Robotics, to which an option to calibrate a new 3D sensor was added, Velodyne Puck VLP-16. After the sensor calibration and to demonstrate the functionalities of the platform, an application was developed that merges the data from the Light Detection And Ranging sensors, properly referenced, in a single frame and computes and represents the space free to navigate around the vehicle.pt
dc.description.abstractEste trabalho assenta na instalação de sensores Light Detection And Ranging e de visão numa plataforma movel à escala real, o ATLASCAR 2. Este veículo é um Mitsubishi i-MiEV que, no ambito deste trabalho, será equipado com dois scaners planares, um scaner 3D e uma camara. Estes sensores serão instalados na frente do veículo e suportados por uma infraestrurura desenvolvida em per l da alumínio e xa ao chassis do mesmo. A alimentação dos sensores é feita atravéz do circuito de baixa tensão do veículo e controlada por um quadro elétrico situado no porta bagagens juntamente com a unidade de processamento. A calibração destes sensores realizou-se atravéz um pacote de calibração multisensorial devenvolvido no Laboratorio de Automa ção e Robotica, ao qual foi adicionada a opção de calibrar um novo sensor 3D, Velodyne Puck VLP-16. Após a calibração dos sensores e no sentido de demonstrar as funcionalidades da plataforma, foi desenvolvida uma aplicação que combina os dados dos sensors Light Detection And Ranging devidamente referenciados e calcula e representa o espaço, disponivel para navegar em torno do veiculo.pt
dc.language.isoengpt
dc.publisherUniversidade de Aveiropt
dc.rightsopenAccesspor
dc.subjectEngenharia mecânicapt
dc.subjectNavegação autónomapt
dc.subjectSensorespt
dc.subjectVisão por computadorpt
dc.subject.otherAutonomous drivingpt
dc.subject.otherLIDARpt
dc.subject.otherATLASCARpt
dc.subject.otherMultisensor data mergept
dc.subject.otherCalibrationpt
dc.subject.otherHardware installationpt
dc.titleVisual and depth perception unit for Atlascar2pt
dc.title.alternativeUnidade de perceção visual e de profundidade para o Atlascar2pt
dc.typemasterThesispt
thesis.degree.levelmestradopt
thesis.degree.grantorUniversidade de Aveiropt
dc.identifier.tid201938839-
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DEM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação.pdfDissertação_DiogoCorreia89.7 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.