Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/22447
Title: Imagem estética e expectativa musical na obra de Fernando Lopes-Graça
Author: Neves, Fausto Manuel da Silva
Advisor: Correia, Jorge Manuel Salgado
Keywords: Música - Portugal - Séc. 20
Performance musical
Estética musical
Lopes-Graça, Fernando, 1906-1994
Defense Date: 2016
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: A música de Fernando Lopes-Graça é frequentemente associada a uma difícil recepção, quer por parte dos ouvintes, quer por parte dos próprios intérpretes. Propondo-me investigar a preparação e a recepção da sua performance, começo por clarificar os conceitos de Performance Musical, de Imagem Estética e de Expectativa Musical. Neste propósito recorro ao testemunho empírico de grandes instrumentistas, ao enquadramento científico e, em especial, ao neurocientífico, abordando também a importância da Música no desenvolvimento humano. Na parte experimental desta pesquisa acedo à vida e obra de Fernando Lopes-Graça, assim como à recepção da sua música, através de treze entrevistas feitas a personalidades próximas do compositor. Realizo dois estudos quantitativos em torno de um recital de piano com obras deste autor. Os estudos investigaram possíveis diferenças da Expectativa Musical entre: Estudo I – Um Público Indiferenciado e um Público com Experiência Coral, ambos assistindo a uma versão formal do concerto; Estudo II - Um Recital Formal e um Recital Comentado, ambos assistidos por público indiferenciado. Com os conceitos teóricos definidos e os resultados experimentais, cotejei o pensamento e as posições de Fernando Lopes-Graça, suscitando a perenidade ou caducidade do seu magistério, expresso por escrito entre os anos 1928 (primeiro texto publicado) e 1994 (falecimento). Revisitei, por fim, a sua biografia e a sua obra, não contornando as suas opções ideológicas e partidárias sob a óptica marxista, buscando confirmação e razões para a alegada dificuldade de recepção para músicos e ouvintes.
The music of Fernando Lopes-Graça is often associated with difficulties of reception, by listeners and musicians alike. My proposal is to investigate the preparation in performance of his music, starting with the clarification of the concepts of Musical Performance, Aesthetic Image and Musical Expectation. To this aim I make use of the empirical thoughts of great musicians, as well as providing scientific backup, to wit a neuroscientific framework and touching on the importance of music in human social history. In the experimental section of this research I access either Fernando Lopes-Graça’s life and work or his music reception by 13 interviews with nearby personalities of the composer and two quantitative studies about a piano recital with music from this author. The studies have investigated possible differences in Musical Expectation between: Study I - An undifferentiated audience and an audience with amateur choral practice training, both regarding a formal version of the recital; Study II – A formal and a commented recital, both attended by undifferentiated audience.With these defined theoric concepts and with the experimental results I gathered Lopes-Graça’s thoughts and statements on this matter – evoking the perennity or caducity of his mastership, which is expressed in writing between the years of 1928 (first publication) and 1994 (decease). Lastly, I revisited his biography and his work further, not avoiding his ideological and party options from his marxist perspective, in the search for reasons to explain the alleged difficult reception that musicians and listeners often mention.
Description: Doutoramento em Música – Performance
URI: http://hdl.handle.net/10773/22447
Appears in Collections:UA - Teses de doutoramento
DeCA - Teses de doutoramento

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