Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/19007
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMartins, Luísapt
dc.contributor.authorBonito, Jorgept
dc.contributor.authorCarneiro, Celso Dal Répt
dc.contributor.authorMarques, Luispt
dc.date.accessioned2017-11-27T19:00:09Z-
dc.date.available2017-11-27T19:00:09Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.issn2318-1095pt
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/19007-
dc.description.abstractAs sociedades enfrentam problemas cuja complexidade aumenta na razão direta do crescimento da população e dos impactos causados por uma demanda exponencial de recursos, energia, água e espaço físico na Terra. Embora seja desejável que cada cidadão contemporâneo participe ativamente na resolução dos problemas e na tomada de decisões coletivas, muitos se sentem incapazes de, ao menos, entender a magnitude das questões e correspondentes implicações em um mundo definitivamente imerso na ciência e na tecnologia. Assim, a concepção de tempo – especialmente a de tempo geológico – é crucial para fazer emergir a educação em ciência como instrumento capaz de permitir que todos, jovens e adultos, compreendam o mundo onde vivem. As taxas de derrubada de florestas tropicais na grande bacia hidrográfica amazônica aceleraram-se desde a metade do século XX, com alguns intervalos de redução. Os elementos revelam ser inadiável fortalecer e reintroduzir as Ciências da Terra na Educação, especialmente no Brasil. O conhecimento pode contribuir efetivamente para formar cidadãos conscientes e críticos, capazes de tomar decisões equilibradas e ponderadas sobre atividades humanas que envolvam ocupação e uso do ambiente, materiais naturais e fontes de energia. Neste artigo procuramos refletir sobre a importância do conhecimento geocientífico para formar cidadãos capazes de contribuir nos dias de hoje para plena adoção do conceito de desenvolvimento sustentável. Os dois elementos são fundamentais para que seja possível formular novas interseções e introduzir inovações no contexto da região Amazónicapt
dc.description.abstractOur society is facing problems whose complexity increases in direct proportion to the population growth and also to the impact caused by an exponential demand of natural resources, energy, water and physical space on Earth. While it is desirable that every contemporary citizen does actively participate in solving problems in a collective decisions context, many feel unable to, at least, understand the magnitude of the issues and their corresponding implications in a world definitely immersed in science and technology. Thus the conception of time – especially geologic time – is crucial to bring out science education as an instrument to enable everyone, young and old, to understand the way the world they live in, works. The Amazon river basin drains six countries: Venezuela, Colombia, Ecuador, Peru, Bolivia and Brazil, corresponding to a quarter of the South American continent total area. The fall rates of tropical forests in the area has increased since the mid-twentieth century, despite some reduction intervals. Some experts even do estimate that remaining tropical forests on Earth can be consumed in less than 40 years. To strengthen and re-enter Earth Sciences in Education in the science curriculum, mainly in Brazil, is urgent. Scientific knowledge can effectively contribute to form aware and critical citizens, able to make balanced and informed decisions about human activities involving occupation and use of the environment, natural materials and energy sources. In this article we seek to reflect on the importance of geoscientific knowledge to form citizens capable of contributing for full the adoption of the concept of sustainable development. All these elements are essential to formulate new intersections and introduce innovations in the context of the Amazon region. Paradoxicaly nowadays a hectare of standing forest is worthless. This issue is perhaps due to a real communication problem between scientists and people in general.pt
dc.language.isoporpt
dc.publisherNUPEPA/UFRRpt
dc.rightsopenAccesspor
dc.subjectAmazôniapt
dc.subjectDesenvolvimentopt
dc.subjectSustentávelpt
dc.subjectEducação em Geociênciaspt
dc.titleDesenvolvimento sustentável: algumas linhas de ação para a Amazóniapt
dc.typearticle-
dc.peerreviewedyespt
ua.distributioninternationalpt
degois.publication.firstPage700pt
degois.publication.issue1pt
degois.publication.lastPage719pt
degois.publication.titleRevista Científica Olhares Amazônicospt
degois.publication.volume4pt
dc.relation.publisherversionhttps://ufrr.br/roa/index.php/21-volume-4-numero-1pt
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Desenvolvimento sustentável.pdfDESENVOLVIMENTO SUSTENTÁVEL413.85 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.