Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/17505
Title: Projeto Timor: desafios do Ensino Secundário Geral
Author: Cabrita, Isabel
Keywords: Avaliação de impacto
Ensino Secundário
Reforma curricular
Timor-Leste
Issue Date: 2015
Publisher: CiDTFF
Abstract: O projeto Timor perseguiu como principal finalidade avaliar o impacto da implementação da recente reestruturação do Ensino Secundário Geral em Timor-Leste, concretizada numa lógica de cooperação internacional envolvendo Portugal. Para a sua consecução e na confluência das teorias relativas a Evidence based policy, Teoria da mudança e Monitorização e Avaliação, optou-se por um estudo predominantemente qualitativo. No âmbito das duas fases do trabalho empírico, participaram entidades dirigentes, formadores portugueses e formadores, professores e alunos timorenses de 20 escolas dos distritos de Díli, Liquiçá e Ermera. Relativamente à recolha de dados, privilegiaram-se as técnicas de análise documental, inquirição e observação direta. Os resultados apresentados no âmbito deste artigo permitiram concluir que este país enfrenta enormes desafios, designadamente ao nível i) da organização, funcionamento e condições das escolas; ii) da formação inicial, pós-graduada e contínua dos professores, ao nível científico, linguístico, didático e curricular e iii) das próprias conceções e práticas de ensino e de aprendizagem para poderem levar a cabo, com sucesso e qualidade, tão exigente mas valorizada reforma.
The Timor project aimed at evaluating the impact of restructuring general secondary education in East Timor/Timor-Leste, which was recently implemented with the support of international cooperation involving Portugal. In order to attain such aim, the study was framed by theories concerning Evidence Based Policy, Theory of Change, Monitoring and Evaluation and employed a mainly qualitative case study. Participants in the two phases of the empirical research include policy makers, Portuguese trainers, Timorese trainers, teachers and students from 20 schools from Dili, Liquiçá and Ermera. Data was collected through document analysis, inquiry and direct observation. Results presented in this article suggest that Timorese education system faces significant challenges at different levels, including i) the organization, functioning and condition of schools; ii) the initial, postgraduate and continuous teacher training regarding scientific, linguistic, didactic and curricular domains; iii) the teaching and learning conceptions and practices. Changes at these levels may help sustain the quality and success of such a demanding, but valued restructuring.
Le projet Timor avait pour but de mesurer l’impact de l’implémentation de la récente restructuration de l’Enseignement Secondaire Général dans ce pays, une initiative qui a compté sur la coopération internationale, notamment celle du Portugal. Ayant cet objectif en tête, on a mené une étude surtout qualitative basée sur la Evidence based policy, la Théorie du Changement, la Monitorisation et l’Évaluation. Il y a eu deux phases de travail empirique auxquelles ont participé les responsables éducatifs, des formateurs portugais et locaux et des enseigants et des élèves du Timor, de 20 écoles des régions de Dili, Liquiçá et Ermera. On a recueilli des données à travers l’analyse documentale, le questionnaire et l’observation directe. Les résultats discutés dans cet article ont permis de conclure que ce pays fait face à d’énormes défis, notamment en ce qui concerne: i) l’organisation et fonctionnement de la réforme et les conditions données aux écoles, ii) la formation initiale, post-graduée et continue des enseignants, au niveau scientifique, linguistique, didactique et curriculaire et iii) les conceptions et pratiques d’enseignement et apprentissage indispensables pour mener à bout efficacement une reforme aussi exigeante.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/17505
ISSN: 1647-3582
Publisher Version: http://revistas.ua.pt/index.php/ID/article/view/3528
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Projeto Timor.pdf694.57 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.