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http://hdl.handle.net/10773/12849
Title: | Resource reservation in automotive ethernet |
Other Titles: | Reserva de recursos em automotive ethernet |
Author: | Almeida, André Rodrigues |
Advisor: | Barraca, João Paulo Silva Gonçalves, Pedro Alexandre de Sousa |
Keywords: | Engenharia electrónica Ethernet (Redes de computadores) Automóveis - Tecnologias da informação |
Defense Date: | 2013 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | In recent years, automotive industry has undergone major changes, being
able to highlight not only the growing development of electronic systems in
increasingly and varied features and contexts, as well as to cope with its
growing interaction between with the driver and the outside world. Due to the
huge amount of traffic involved in these system communications, networking
technologies used so far are starting to be less appealing and the industry
began to consider alternatives, economically more competitive as is the case
of Ethernet. The use of Ethernet technology in automotive domains faces
some challenges, namely with time constraints compliance and well defined
resource requirements.
The emergence of AVB (Audio Video Bridging) protocols, is trying to
tackle some of these problems of having dynamic Quality of Service management
in automotive Ethernet networks. One example of such protocols is the
signalling protocol (SRP Stream Reservation Protocol), which could be used
for providing a resource reservation mechanism in an automotive Ethernet
domain.
To test the feasibility of such recent methods, simulation tools are of
paramount importance. This work presents an implementation of the SRP
(Stream Reservation Protocol) in Omnet++, taking into account some
of its constraints. It is described the fundamental aspects of this model
implementation, as well as some functional tests. Nos últimos anos, a industria automóvel tem sofrido grandes evoluções, podendo-se destacar não só o crescente desenvolvimento de sistemas eletrónicos em contextos e funcionalidades cada vez mais variados, como também a crescente interacção deste com o condutor e o mundo exterior. Devido ao enorme aumento de tráfego envolvido nas comunicações que compõem esses sistemas, as tecnologias de redes usadas até então deixaram de ser tão apelativas e passaram-se a considerar alternativas económicamente mais competitivas como é o caso da Ethernet. O uso de redes Ethernet em âmbito automóvel levanta alguns problemas, nomeadamente no cumprimento de limites temporais e requisitos de recursos bem definidos. O aparecimento de protocolos AVB (Audio Video Bridging) vem tentar colmatar vários problemas de gestão dinâmica de Qualidade de Serviço das redes Ethernet no domínio automóvel. O protocol de sinalização SRP (Stream Reservation Protocol) pode ser adaptado para redes Ethernet no contexto automóvel para proporcionar um mecanismo de reserva de recursos. Para testar a viabilidade de métodos tão recentes, as ferramentes de simulação são de uma importância vital. Este trabalho apresententa uma implemetação do protocolo SRP (Stream Reservation Protocol) em ambiente de simulação OMNeT++. São apresentados os aspectos fundamentais do modelo implemetado bem como alguns testes funcionais de validação deste. |
Description: | Mestrado em Engenharia Electrónica e Telecomunicações |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/12849 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DETI - Dissertações de mestrado |
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