Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/12168
Title: | Got Lost: linguagem e percepção na obra de Helmut Lachenmann |
Author: | Lopes, João Daniel Guerreiro Quinteiro |
Advisor: | Santana, Helena |
Keywords: | Música Música para piano Música para soprano Linguagem musical Composição musical Interpretação musical |
Defense Date: | 2013 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | A presente dissertação realiza uma análise sobre a utilização do texto na obra
GOT LOST (2008) para piano e soprano de Helmut Lachenmann. Para tal,
dada a multiplicidade auto-referencial de meios implicados na obra, realizo
uma análise da evolução da utilização de linguagem em música no contexto do
corpus criativo do compositor. Esta análise permite compreender a obra na sua
relação diversificada com o texto, quer no sentido que justifica a afirmação,
como a negação do plano de significado. A compreensão evolutiva da relação
do compositor com o texto é aqui explorada quer ao nível técnico
composicional, quer ao nível do pensamento estético desenvolvido por
Lachenmann, ao longo do seu percurso criativo. A análise realizada da obra
GOT LOST constitui assim um portal de acesso não só a si própria, mas ao
universo criativo do pensamento estético de Helmut Lachenamnn. The present dissertation does an analysis about the use of text in the piece GOT LOST (2008) for piano and soprano by Helmut Lachenmann. To do so, given the self-referencial multiplicity of means implied in the piece, i make an analysis of the evolution of the use of language in music in the context of the creative corpus of the composer. This analysis enables the understanding of the piece in its diversified relationship with the texts, either in the sense that justifies the affirmation, as well as the negation of linguistic signification. Understanding the evolution of the relation that the composer establishes with the use of text is explored both on what concerns compositional thechniques and on the esthetical thought developed by the composer along his creative track. The analysis of the piece GOT LOST constitutes here the access portal not only to itself, but to the universe of creation e esthetic thought by Helmut Lachenmann. |
Description: | Mestrado em Música |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/12168 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertacao.pdf | 93.39 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.