Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/10591
Title: | Assessorias das direções de escolas públicas portuguesas |
Author: | Marques, Manuel Alexandre Alvelos |
Advisor: | Silva, José Alexandre da Rocha Ventura |
Keywords: | Administração escolar Organização escolar: Assessoria técnico-pedagógica Autonomia escolar Eficácia da escola |
Defense Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | Esta tese apresenta uma investigação sobre as assessorias técnicopedagógicas
nas escolas públicas portuguesas. Reflete-se sobre a escola
como organização e a importância que nesse âmbito têm as respetivas
assessorias. Federa-se na Teoria das Organizações através da qual
observámos a realidade das assessorias organizacionais, de modo especial
aquelas que operam nas organizações educativas. A investigação inicia-se
com duas entrevistas exploratórias semiestruturadas a dois assessores, que
ajudaram a preparar o inquérito por questionário, respondido online por 101
dos 201 diretores de unidades de gestão e por 93 dos assessores da área de
influência da DREC. Foi ainda feita uma análise documental de 50
regulamentos internos, a propósito das competências dos assessores.
Chegou-se a uma caracterização dos assessores que desenvolvem as suas
atividades nas escolas públicas da região centro do país. Constata-se que os
assessores dão um contributo muito relevante para a gestão das escolas
portuguesas. É também revelado por este estudo que os diretores precisam de
assessorias em áreas específicas, e sugere-se um modelo de gestão da
escola onde se inclui um gabinete de assessoria interna. This thesis presents a research that attempts to systematize a characterization of technical and pedagogical advisory services in Portuguese public schools. A reflection is made on school as an organization and the importance that the advisory assumes in it. Based on the Theory of Organizations we have observed the reality of organizational advisors, especially those operating in educational organizations.The research started with two semi-structured exploratory interviews to two consultants who helped to prepare the survey through an online questionnaire. This was answered by 101 of the 201 directors of the management units and 93 advisers included in the area of influence of the DREC. A documented analysis of 50 internal regulations on the advisors skills was also made. The study reached a characterization of advisors who develop their activities in public schools, in the central region of the country.We also reached to the conclusion that advisors give a very important contribution to the management of Portuguese schools. It is also revealed by this study that directors need advisors in specific areas, and it suggests a model of school management which includes a full office of internal advisory. |
Description: | Doutoramento em Ciências da Educação |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/10591 |
Appears in Collections: | UA - Teses de doutoramento DEP - Teses de doutoramento |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.