Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/9001
Title: | Wireless networks congestion control |
Other Titles: | Controlo de congestionamento em redes sem fios |
Author: | Barreto, Luís Manuel Cerqueira |
Advisor: | Sargento, Susana |
Keywords: | Engenharia electrónica Redes sem fios Tráfego de redes |
Defense Date: | 13-Mar-2012 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | Congestion control in wireless networks is an important and open issue.
Previous research has proven the poor performance of the Transport
Control Protocol (TCP) in such networks. The factors that contribute
to the poor performance of TCP in wireless environments concern its
unsuitability to identify/detect and react properly to network events,
its TCP window based
ow control algorithm that is not suitable for
the wireless channel, and the congestion collapse due to mobility. New
rate based mechanisms have been proposed to mitigate TCP performance
in wired and wireless networks. However, these mechanisms
also present poor performance, as they lack of suitable bandwidth estimation
techniques for multi-hop wireless networks.
It is thus important to improve congestion control performance in wireless
networks, incorporating components that are suitable for wireless
environments. A congestion control scheme which provides an e -
cient and fair sharing of the underlying network capacity and available
bandwidth among multiple competing applications is crucial to the definition
of new e cient and fair congestion control schemes on wireless
multi-hop networks.
The Thesis is divided in three parts. First, we present a performance
evaluation study of several congestion control protocols against TCP,
in wireless mesh and ad-hoc networks. The obtained results show that
rate based congestion control protocols need an eficient and accurate
underlying available bandwidth estimation technique. The second part
of the Thesis presents a new link capacity and available bandwidth estimation
mechanism denoted as rt-Winf (real time wireless inference).
The estimation is performed in real-time and without the need to intrusively
inject packets in the network. Simulation results show that
rt-Winf obtains the available bandwidth and capacity estimation with
accuracy and without introducing overhead trafic in the network.
The third part of the Thesis proposes the development of new congestion
control mechanisms to address the congestion control problems
of wireless networks. These congestion control mechanisms use cross
layer information, obtained by rt-Winf, to accurately and eficiently estimate
the available bandwidth and the path capacity over a wireless
network path. Evaluation of these new proposed mechanisms, through
ns-2 simulations, shows that the cooperation between rt-Winf and the
congestion control algorithms is able to significantly increase congestion
control eficiency and network performance. O controlo de congestionamento continua a ser extremamente importante quando se investiga o desempenho das redes sem fios. Trabalhos anteriores mostram o mau desempenho do Transport Control Proto- col (TCP) em redes sem fios. Os fatores que contribuem para um pior desempenho do TCP nesse tipo de redes s~ao: a sua falta de capacidade para identificar/detetar e reagir adequadamente a eventos da rede; a utilização de um algoritmo de controlo de uxo que não é adequado para o canal sem fios; e o colapso de congestionamento devido á mobilidade. Para colmatar este problemas foram propostos novos mecanismos de controlo de congestionamento baseados na taxa de transmissão. No entanto, estes mecanismos também apresentam um pior desempenho em redes sem fios, já que não utilizam mecanismos adequados para a avaliação da largura de banda disponível. Assim, é importante para melhorar o desempenho do controlo de congestionamento em redes sem fios, incluir componentes que são adequados para esse tipo de ambientes. Um esquema de controlo de congestionamento que permita uma partilha eficiente e justa da capacidade da rede e da largura de banda disponível entre múltiplas aplicações concorrentes é crucial para a definição de novos, eficientes e justos mecanismos de controlo congestionamento para as redes sem fios. A Tese está dividida em três partes. Primeiro, apresentamos um estudo sobre a avaliação de desempenho de vários protocolos de controlo de congestionamento relativamente ao TCP, em redes sem fios em malha e ad-hoc. Os resultados obtidos mostram que os protocolos baseados na taxa de transmissão precisam de uma técnica de avaliação da largura de banda disponível que seja eficiente e precisa . A segunda parte da Tese apresenta um novo mecanismo de avaliação da capacidade da ligação e da largura de banda disponível, designada por rt-Winf (real time wireless inference). A avaliação é realizada em tempo real e sem a necessidade de inserir tráfego na rede. Os resultados obtidos através de simulação e emulação mostram que o rt-Winf obtém com precisão a largura de banda disponível e a capacidade da ligação sem sobrecarregar a rede. A terceira parte da Tese propõe novos mecanismos de controlo de congestionamento em redes sem fios. Estes mecanismos de controlo de congestionamento apresentam um conjunto de caracter ísticas novas para melhorar o seu desempenho, de entre as quais se destaca a utilização da informação de largura de banda disponível obtida pelo rt-Winf. Os resultados da avaliação destes mecanismos, utilizando o simulador ns-2, permitem concluir que a cooperação entre o rt-Winf e os algoritmos de controlo de congestionamento aumenta significativamente o desempenho da rede. |
Description: | Doutoramento em Engenharia Electrotécnica |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/9001 |
Appears in Collections: | UA - Teses de doutoramento DETI - Teses de doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
249170.pdf | 3.55 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.