Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/41207
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCristina Manuela Sápt_PT
dc.contributor.authorMaria João Macáriopt_PT
dc.date.accessioned2024-03-25T15:59:14Z-
dc.date.available2024-03-25T15:59:14Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.issn2176-4794pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/41207-
dc.description.abstractNeste texto, apresentamos uma revisão sistemática da literatura, com os objetivos de compreender o modo como estudantes de Educação percecionam a língua portuguesa e de propor linhas de intervenção didática que promovam o reconhecimento do português como língua pluricêntrica. O corpus de análise foi constituído por 8 publicações de investigadores que integravam um projeto sobre representações de estudantes em Educação. Procedeu-se a uma análise de conteúdo. Os resultados revelam algumas dificuldades destes participantes no reconhecimento da (riqueza da) variação intralinguística da língua portuguesa e consequente estatuto de língua pluricêntrica, conceitos que discutimos também na revisão de literatura. Estas crenças e atitudes conduzem à necessidade de intervir didaticamente junto deste público, no espaço da Educação em Português.pt_PT
dc.description.abstractIn this text, we present a systematic literature review aimed to understand the way students of Education perceive Portuguese language and to suggest guidelines for a didactic intervention capable of promoting its acknowledgement as a pluricentric language. The corpus which is analyzed consists of 8 texts published by researches involved in a project dealing with the conceptions of students of Education on Portuguese language and it was submitted to content analysis. The results revealed that the participants had some trouble acknowledging the importance of the intralinguistic variation of Portuguese language and consequently its existence as a pluricentric language, concepts which are discussed in the literature review. These conceptions and the attitudes related to them determine the need to promote a didactic intervention aimed for this public, within Education in Portuguese.pt_PT
dc.language.isoporpt_PT
dc.publisherUniversidade Federal da Bahia (UFBA)pt_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectPluricentrismopt_PT
dc.subjectVariação intralinguísticapt_PT
dc.subjectLíngua portuguesapt_PT
dc.subjectEducação em portuguêspt_PT
dc.titleVariação intralinguística e pluricentrismo na educação em português no século XXIpt_PT
dc.typearticlept_PT
dc.description.versionpublishedpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
degois.publication.firstPage338pt_PT
degois.publication.lastPage356pt_PT
degois.publication.titleEstudos Linguísticos e Literáriospt_PT
degois.publication.volume73pt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/46700/27549pt_PT
dc.identifier.essn2176-4794pt_PT
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
46700-Texto do Artigo-201312-1-10-20220921.pdf759.07 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.