Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/31964
Title: Gamifying soft skills in the University of Aveiro
Other Titles: Gamificação de competências transversais na Universidade de Aveiro
Author: Ribeiro, André Alvarez Girão
Advisor: Santos, Carlos Manuel das Neves
Pedro, Luís Francisco Mendes Gabriel
Keywords: Micro-credentials
Open badges
Soft skills
Transversal competencies
Gamification
Extra-curricular activities
Defense Date: 15-Feb-2021
Abstract: The need for future employees to show skill beyond that of “hard” knowledge is growing in several industries of the job market. To address the changing expectations of future employers and to guarantee a prosperous professional life, higher education institutions (HEI) are making increasing efforts to provide their students with soft skills, which go beyond that of the traditional courses’ curriculum. Therefore, HEIs are faced with the challenge of teaching transversal competencies to their students while ensuring that their development is authenticated and valued by employing organizations. To this end, open badging and micro-credentials are increasingly being employed, since they provide an answer for both the need for soft skill validation and for motivating their development. Digital badges have been subject to educational research in recent years, with results which point to a successful relationship between gamification, badges and learning outcomes. This work aims to further this research by establishing a theoretical framework for implementing a digital badge strategy to encourage students to perform activities that promote the development of soft skills. Our findings will inform the creation of a badge system suited be adapted and applied to various learning contexts and institutions.
A necessidade de trabalhadores demonstrarem competências para além das de conhecimento técnico está a aumentar em diversas indústrias no mercado de trabalho. Para encarar as crescentes expectativas de futuros empregadores e garantir um futuro profissional mais próspero, as instituições de ensino superior (IES) estão a investir cada vez mais na aquisição de competências transversais por parte dos seus estudantes, que vão para além das do currículo tradicional. Deste modo, as IES estão perante o desafio de ensinar competências transversais aos seus alunos ao mesmo tempo que procuram assegurar que o seu desenvolvimento é autenticado e valorizado por organizações empregadoras. Observa-se, para este fim, uma crescente adoção de “Open Badges” e micro-credenciais, visto que estas oferecem uma solução tanto para a necessidade de validação de competências transversais como para a motivação para a sua aprendizagem por parte dos alunos. Durante os últimos anos, os crachás digitais têm sido alvo de investigação educacional, cujo resultado aponta para uma relação proveitosa entre gamificação, crachás e resultados de aprendizagem. Este trabalho tem como objetivo expandir essa investigação ao estabelecer um enquadramento que sirva para a implementação de uma estratégia de crachás digitais para encorajar alunos a realizarem atividades que promovam o desenvolvimento de competências transversais. Os resultados deste estudo poderão ainda ser utilizados para guiar a construção de um sistema de crachás apto para se adaptar a vários contextos de aprendizagem e instituições.
URI: http://hdl.handle.net/10773/31964
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DeCA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento_André_Ribeiro.pdf7.32 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.