Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/31964
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSantos, Carlos Manuel das Nevespt_PT
dc.contributor.advisorPedro, Luís Francisco Mendes Gabrielpt_PT
dc.contributor.authorRibeiro, André Alvarez Girãopt_PT
dc.date.accessioned2021-09-01T14:04:17Z-
dc.date.available2021-09-01T14:04:17Z-
dc.date.issued2021-02-15-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/31964-
dc.description.abstractThe need for future employees to show skill beyond that of “hard” knowledge is growing in several industries of the job market. To address the changing expectations of future employers and to guarantee a prosperous professional life, higher education institutions (HEI) are making increasing efforts to provide their students with soft skills, which go beyond that of the traditional courses’ curriculum. Therefore, HEIs are faced with the challenge of teaching transversal competencies to their students while ensuring that their development is authenticated and valued by employing organizations. To this end, open badging and micro-credentials are increasingly being employed, since they provide an answer for both the need for soft skill validation and for motivating their development. Digital badges have been subject to educational research in recent years, with results which point to a successful relationship between gamification, badges and learning outcomes. This work aims to further this research by establishing a theoretical framework for implementing a digital badge strategy to encourage students to perform activities that promote the development of soft skills. Our findings will inform the creation of a badge system suited be adapted and applied to various learning contexts and institutions.pt_PT
dc.description.abstractA necessidade de trabalhadores demonstrarem competências para além das de conhecimento técnico está a aumentar em diversas indústrias no mercado de trabalho. Para encarar as crescentes expectativas de futuros empregadores e garantir um futuro profissional mais próspero, as instituições de ensino superior (IES) estão a investir cada vez mais na aquisição de competências transversais por parte dos seus estudantes, que vão para além das do currículo tradicional. Deste modo, as IES estão perante o desafio de ensinar competências transversais aos seus alunos ao mesmo tempo que procuram assegurar que o seu desenvolvimento é autenticado e valorizado por organizações empregadoras. Observa-se, para este fim, uma crescente adoção de “Open Badges” e micro-credenciais, visto que estas oferecem uma solução tanto para a necessidade de validação de competências transversais como para a motivação para a sua aprendizagem por parte dos alunos. Durante os últimos anos, os crachás digitais têm sido alvo de investigação educacional, cujo resultado aponta para uma relação proveitosa entre gamificação, crachás e resultados de aprendizagem. Este trabalho tem como objetivo expandir essa investigação ao estabelecer um enquadramento que sirva para a implementação de uma estratégia de crachás digitais para encorajar alunos a realizarem atividades que promovam o desenvolvimento de competências transversais. Os resultados deste estudo poderão ainda ser utilizados para guiar a construção de um sistema de crachás apto para se adaptar a vários contextos de aprendizagem e instituições.pt_PT
dc.language.isoengpt_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectMicro-credentialspt_PT
dc.subjectOpen badgespt_PT
dc.subjectSoft skillspt_PT
dc.subjectTransversal competenciespt_PT
dc.subjectGamificationpt_PT
dc.subjectExtra-curricular activitiespt_PT
dc.titleGamifying soft skills in the University of Aveiropt_PT
dc.title.alternativeGamificação de competências transversais na Universidade de Aveiropt_PT
dc.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.grantorUniversidade de Aveiropt_PT
dc.description.masterMestrado em Comunicação Multimédiapt_PT
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DeCA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento_André_Ribeiro.pdf7.32 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.