Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/14239
Title: | Novos serviços móveis em contexto de ensino superior |
Author: | Ferreira, Vítor Manuel |
Advisor: | Ramos, Fernando |
Keywords: | Multimédia em Educação Comunicações móveis - Aplicações Serviços web Internet móvel |
Defense Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | Nesta tese apresenta-se uma proposta de um novo serviço baseado em localização,
do tipo micro-difusão, na forma de uma aplicação móvel para as
plataformas iOS da Apple designado “I’m on campus and . . . ”, que tem por
objetivo catalisar os processos de ensino/aprendizagem formais e informais
entre os diversos agentes de um campus universitário através da promoção
da inter-relação e da interação presencial. A tese está organizada tendo
por base as diferentes fases do trabalho realizado, que incluíram uma fase
exploratória, o desenvolvimento e consolidação do conceito do serviço, a implementação
através da construção de um protótipo e validação em termos
de Usabilidade, de eXperiência de Utilização (UX – User eXperience) e de
efetiva Utilidade prática, através de testes realizados quer em laboratório
quer no terreno com utilizadores reais (Field-Trials). O paradigma de investigação
seguido neste estudo foi o “developmental research”. Numa primeira
fase, de carácter exploratório, procurou-se identificar a problemática de investigação
focada em potenciais serviços móveis, tendo por base a seguinte
pergunta de partida: “Que novos tipos de serviços fazem sentido em contexto
de campus universitário num cenário de maior difusão e penetração
das tecnologias móveis? Esta fase exploratória permitiu focar a problemática
de investigação nos serviços baseados em localização, referenciados na literatura
como serviços LBS - “Location Based-Services”. Um novo serviço foi
então conceptualizado e prototipado - numa segunda fase - para ser usado
num contexto de campus académico com o principal objetivo de fomentar
o contacto face-a-face entre os seus principais atores, na forma de uma app
iOS - “I’m on campus and . . . ” - que genericamente foi caraterizada como
sendo um “Serviço móvel de micro-difusão baseado em geo-localização para
iOS”. Por fim, numa terceira e última fase, procurou-se validar o protótipo
em termos de Usabilidade, efetiva Utilidade prática e Experiência de Utilização
(UX - User eXperience) operacionalizada em duas etapas distintas.
Numa primeira etapa, testes de Usabilidade foram realizados em ambiente
controlado. Numa segunda etapa, foram realizados Testes de Funcionalidades
no Terreno - “Field-Trials” - relacionados com os aspetos de Utilidade
(Usefulness), Experiência de Utilização (UX - User eXperience), Controlo
e Privacidade. Por conseguinte, e dentro dos limites da informação recolhida
confinada a um único campus e da análise qualitativa realizada, as
principais conclusões desta tese indicam que os novos serviços móveis de
micro-difusão baseados em localização têm bom potencial de promoção dos
contactos face-a-face entre os diversos atores de um campus, sendo capazes
de contribuir eficazmente para a melhoria do ambiente comunicacional de
suporte a atividades de ensino e aprendizagem. This doctoral study research attempts to consider the role of a new mobile micro-broadcast (or near-me) Location-Based Service prototype (named “I’m on campus and . . . ”) to promote face-to-face communication among users located within a given geographical area such as a University campus. As the communication services provided are context- and time-dependent, this new Location-Based Service attempts to increase social and informal user experience and, probably, add some added value to formal learning. This study presents some Usability and User eXperience (UX) preliminary results of the prototype applied to specific campus activities in the field (on a real higher education campus), and it also shows some evidence of the usefulness of this new mobile micro-broadcast Location-Based Service applied to a real campus in promoting face-to-face communication. The research paradigm followed was the ’development research’. Based on the first research question – “Which new kinds of services make sense in a university campus context given a scenario of a wider diffusion and use of mobile technologies?” – a first exploratory stage was carried out to try to identify research issues focused on potential mobile services. This exploratory phase has allowed to define the main research area of activity to a new kind of mobile services commonly called in the literature Location-Based Services - LBS. In a second stage, a new mobile Location-Based Service to promote face-toface communication among users located within a given geographical area such as a University campus was conceptualized and prototyped for all iOS platforms (named “I’m on campus and . . . ”) and characterized as an iOS based Micro-broadcast Location-Based Service. Finally, in a third and last phase, the prototype evaluation (“I’m on campus and . . . ”) was carried out in two different stages. In the first stage, Usability and User eXperience tests were carried out in a controlled environment with the main goal of revealing the most relevant usability problems and bringing to light some preliminary evidence of User eXperience. The second stage of the prototype evaluation was accomplished through User eXperience field trials. The methodology approach was a qualitative study. Consequently, within the limits of collected data confined to a single campus and the qualitative analysis undertaken, the main findings of this thesis indicate that the new mobile micro-broadcast Location-Based Service conceptualized and prototyped for all iOS mobile platforms is effectively: a) useful for promoting face-to-face communication among users located within a given geographical area such as a University campus; and b) capable of increasing social, informal-learning and adding some added-value to formal-learning, since study groups formation, doubts clarification (either with peers or teachers) and other scenarios related to the possibility of accessing people with expertise in certain areas of knowledge were considered the most relevant academic activities. |
Description: | Doutoramento em Multimédia em Educação |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/14239 |
Appears in Collections: | DeCA - Teses de doutoramento UA - Teses de doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Novos serviços móveis em contexto de Ensino Superior.pdf | 61.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.