Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/14128
Title: Avaliação da vulnerabilidade sísmica de edifícios escolares
Author: Henriques, Mário Jorge Grave Vieira
Advisor: Costa, Aníbal
Varum, Humberto
Silva, Vítor Emanuel Marta da
Keywords: Engenharia civil
Edifícios escolares - Resistência sísmica - Portugal
Risco sísmico - Avaliação - Portugal
Defense Date: 2014
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: A grande motivação para este trabalho resultou na avaliação da vulnerabilidade sísmica das escolas básicas e secundárias que fazem parte integrante do parque escolar de Portugal Continental. Apesar de até ao momento apenas se terem estudado a vulnerabilidade de algumas escolas em algumas zonas particulares do nosso país, para este trabalho de investigação tivemos uma ambição muito maior e obviamente fizemos um esforço muito maior. Estabelecemos assim como meta, a avaliação de todo o parque escolar. Embora todo o parque escolar possua na ordem das três centenas de escolas em todo o território nacional e sendo este projeto de reabilitação, um projeto com a duração de 2007 a 2015. Em 2011, por motivos da crise económica, todo o projeto congelou sendo reabilitadas até à data cerca de apenas um terço das escolas. Esta quantidade foi o número de escolas que avaliamos em todo o país. As escolas, sendo edifícios públicos com uma importância fundamental, tanto pela elevada concentração de jovens, como pela função essencial como centros de aprendizagem para as gerações vindouras, como também pela ameaça que representam na eventualidade dum cenário sísmico pela enorme densidade de utilizadores, e pela vantagem de nesse cenário de catástrofe a importância estrutural ser superior em relação à maior parte dos edifícios correntes, devidamente demonstrado pelos argumentos enumerados, consequentemente as escolas podem servir como instalações de proteção civil perante uma catástrofe sísmica para apoio das populações circundantes afetadas. Portanto para cada uma das escolas cordialmente fornecidas pelo Parque Escolar, E.P.E., foi feito um estudo exaustivo e muito individual de cada uma das escolas, onde cada análise foi desenvolvida por uma metodologia simplificada, sendo cada análise sempre individual, e nunca tendo sida aplicada em série, este fator melhora substancialmente a eficácia da avaliação para a quantificação das vulnerabilidades e da determinação do grau de dano e das frações de perda para os requisitos fundamentais de limitação de danos, de não colapso, e de colapso iminente que correspondem a ações com períodos de retorno de 95, 475 e 975 anos. Este trabalho é fundamental para as entidades competentes terem a consciência da vulnerabilidade das escolas secundárias, para puderem atuar a nível estrutural e diminuir assim a vulnerabilidade sísmica, e mesmo que por impossibilidade económica o poder governamental não intervenha, então pode e principalmente deve, elaborar planos de emergência tanto com engenheiros civis qualificados como com a total colaboração das corporações de bombeiros que fazem parte das forças de operação e socorro da Autoridade Nacional de Proteção Civil (ANPC).
The great motivation for this work was based on the assessment of the seismic vulnerability of the preparatory and the secondary schools that make part of the national scholar building stock. Even though until this moment it had only been studied the seismic vulnerability of some schools in some particular areas of Portugal, for this research work we had a much greater ambition and obviously made a much greater effort. We stablished as goal, the assessment of all the scholar building stock. Although all the scholar stock has around three hundred schools in all our mainland territory and being this rehabilitation project, a project with the duration that started in 2007 and would end next year, or in another words, it would end in 2015. In 2011, because of the economic crisis all the project was frozen being rehabilitated only one third of all the schools. This amount was the number of schools that were evaluated all over the country. Being schools, public buildings with a fundamental importance, both by the massive concentration of teenagers, as well by its essential role as learning centers for the coming generations, and also because the menace that they represent in an eventuality of an earthquake scenario because of the enormous density of users but also because the benefit that schools represent in a damage scenario thanks to its greater structural importance compared to the most of the current building existing carefully shown in the arguments previously listed, consequently schools can be used as facilities for civilian risk protection when confronted against a seismic catastrophe to support the surrounding affected population. Therefore, for each schools generously delivered by the public company, Parque Escolar, E.P.E., an exhaustive study and particularly a very individual work for each schools that were attributed was developed, where each analysis was accomplished by a very simplified methodology, being each analysis always individual, and never been applied in a mass production manner, this factor substantially improves the efficiency of the assessment for the quantifications of the vulnerabilities, the damage grades and also the determination of the loss ratios for the fundamental requirements of damage limitation, of not collapse and imminent collapse that are associated to the imposed actions for the return periods of 95, 475 and 975 years. This study work is fundamental to all the competent entities have the full conscience of the vulnerability of the secondary schools, in order to act properly on a structural level and like this reduce the seismic vulnerability, and even though by economic impossibilities the governmental power take no action, it must and mostly need to elaborate emergency plans not only with qualified civil engineers but also the full collaboration of fire departments that make part of the rescue and operation forces of the National Authority of Civil Protection (NACP).
Description: Mestrado em Engenharia Civil
URI: http://hdl.handle.net/10773/14128
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DBio - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese.pdf4.39 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.