Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/11255
Title: | O design emocional na construção de interfaces |
Author: | Carvalho, Margarida Saraiva de |
Advisor: | Silva, Lídia de Jesus Oliveira Loureiro da |
Keywords: | Comunicação multimédia Design Emoções Interacção homem-computador |
Defense Date: | 2013 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | Embora a área da interação humano‐computador tradicionalmente se
tenha focalizado nos fatores cognitivos, na última década tem‐se
verificado um interesse e foco crescentes em fatores iminentemente
emocionais, valorizando-se acima de tudo a experiência do utilizador.
Uma vez que as emoções desempenham um papel decisivo, tanto a
nível de atuação como de influência, em áreas como a atenção,
motivação, memória, tomada de decisão e comportamento, analisaramse
as respostas emocionais desencadeadas na interação com a
interface do Duolingo (um site de aprendizagem de idiomas),
procurando compreender a potencialidade da aplicação do design
emocional nas interfaces. Assim, analisou-se a interface em questão
nas diferentes componentes do design emocional, através de
instrumentos de recolha de dados como o eye tracker e ferramentas de
autorrelato; com o objetivo principal de sistematizar os aspetos
necessários numa página web que reforçam as emoções positivas.
Pretende-se desta forma, sobretudo contribuir para a criação de
interfaces que apelem em maior medida às emoções dos utilizadores,
melhorando a sua experiência de utilização e aumentando o seu grau
de envolvimento e vínculo. Although the area of human-computer interaction has traditionally focused on cognitive factors, in the last decade there have been growing interest and focus on emotional factors, valuing above all the user experience. Since emotions play a crucial role - in terms of both performance and influence - in areas such as attention, motivation, memory, decision making and behavior, the emotional responses triggered in the interaction with Duolingo's interface (a website for learning languages) were analyzed, seeking to understand the potential of the application of emotional design in web interfaces. Thus, Duolingo's interface was analyzed regarding the different components of emotional design using data collection instruments such as eye tracking and self-reporting methods. The main aim of the analysis was to systematize aspects present in a web page, which reinforce positive emotions. In this way the present work intended to contribute to the design of interfaces that appeal in a greater extent to the users' emotions, in order to improve their user experience while increasing their level of engagement. |
Description: | Mestrado em Comunicação Multimédia |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/11255 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.