Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/10031
Title: | Plataforma de gestão de redes veiculares |
Author: | Afonso, João Gilberto Reigota |
Advisor: | Sargento, Susana |
Keywords: | Engenharia de computadores Redes de tráfego Gestão de transportes |
Defense Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | O Distributed Routing and Infotainment through VEhicular Inter - Networ-
king (DRIVE-IN) surge como um projeto na área das Vehicular Ad-hoc
NETwork (VANET), com o intuito de investigar como a comunicação entre
veículos pode melhorar a experiencia dos utilizadores e a eficiência em
geral da utilização de veículos e estradas. Tem vindo a ser desenvolvida,
no contexto deste projeto, uma tesbed que consiste em 465 táxis na cidade
do Porto, utilizando a norma IEEE 802.11p, criada especificamente para
as redes veiculares. Com a criação desta testbed surgem novos desafios:
a gestão de todos os seus recursos, bem como a execução de experiências
e recolha de resultados das mesmas. Este trabalho visa responder a este
problema com a implementação de um sistema de gestão da testbed, utilizando
para isso o cOntrol and Management Framework (OMF). Esta implementação requereu algumas alterações ao funcionamento base do OMF,
como a adaptação ao funcionamento com a rede celular ou a geração de novas
imagens de disco e a sua integração com a plataforma de gestão. Após
realizada a implementação obtiveram-se resultados de upload de software
e de experiências para os nós da testbed, e comunicação entre eles usando
a interface wireless da norma IEEE 802.11p, assim como a recolha dos resultado
das experiências e de informação de gestão dos nós veiculares. Os
resultados obtidos mostram que é possível executar múltiplas experiências
que envolvem a utilização da VANET, recolhendo os dados resultantes. Estes
resultados permitem concluir que esta plataforma de gestão tem bom
desempenho, sendo viável para implementação numa rede deste tipo. Distributed Routing and Infotainment through VEhicular Inter - Networking (DRIVE-IN) is a project in the area of Vehicular Ad-hoc NETwork (VANET), in order to investigate how the communication between vehicles can improve the user experience and the overall e_ciency in the use of vehicles and roads. A tesbed has been developed in the context of this project, consisting of 465 taxis in Porto, using the standard IEEE 802.11p, created speci_cally for vehicular networks. New challenges emerge from the creation of this testbed: the management of all its resources, as well as the conduct of experiments and collection of its results. This work aims to answer this problem by implementing a testbed management system, using the cOntrol and Management Framework (OMF). This implementation required some changes to the base functionalities of OMF, as the adaptation to work with the cellular network or the generation of new disk images and their integration with the management platform. After performing the implementation, results were obtained with the upload of software and experiments to the testbed nodes and communication between them, using the wireless IEEE 802.11p interface, as well as the collection of results from experiments and the management information of the vehicular nodes. The results show that it is possible to run multiple experiments involving the use of VANET, collecting the resulting data. These results allow us to conclude that this management platform performs well and is feasible for implementation in this type of network. |
Description: | Mestrado em Engenharia de Computadores e Telemática |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/10031 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DETI - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
dissertação.pdf | 6.07 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.