Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/9390
Title: | Culturas na guitarra: flamenco |
Author: | Margaça, Paulo André Ferreira |
Advisor: | Carvalho, José Paulo Torres Vaz de |
Keywords: | Educação musical Métodos pedagógicos Técnicas musicais Guitarra Flamengo |
Defense Date: | 2011 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | O presente trabalho, integrado no âmbito do Mestrado em Música para o
Ensino Vocacional da Universidade de Aveiro, pretende confrontar um grupo
de alunos de guitarra clássica do ensino oficial com o Flamenco, cultura
estranha ao universo em que se insere o repertório da guitarra clássica. Tal
projecto não pretende substituir os conteúdos do ensino regular mas,
simplesmente, incentivar o contacto dos estudantes de guitarra clássica com
outro género musical, bem como avivar o interesse das instituições oficiais
pela implementação de outras culturas musicais no percurso académico dos
alunos.
O documento de apoio ao trabalho é composto por:
a) Apresentação histórica que engloba a etimologia da palavra Flamenco,
as origens do Flamenco, a história do Flamenco e principais géneros e
suas características;
b) Compilação e demonstração de técnicas guitarrísticas flamencas
(punteado, rasgueado, golpe, técnica do polegar, trémolo flamenco,
alzapúa, entre outras);
c) Descrição do modo como foram implementados todos os conteúdos
programáticos durante o projecto educativo, e das estratégias
adoptadas para ultrapassar as dificuldades dos alunos. The following work integrated into the framework of the Master’s degree in Music for the Vocational Education, of the University of Aveiro, wants to confront a group of classical guitar students from the official teaching with Flamenco, strange culture to the world in which the classical guitar repertoire is inserted. This project does not intend to replace the contents of the general education, but simply to encourage the contact between classical guitar students and another genre, as well as revive the interest of the state institutions for the implementation of other musical cultures in the students’ course. The document to support the work consists of: a) Historical presentation that includes the etymology of the word Flamenco, the origins of Flamenco, Flamenco history and the main genres and their characteristics; b) Compilation and demonstration of Flamenco Guitar techniques (punteado, rasgueado, golpe, thumb technique, flamenco tremolo, alzapúa, among others), c) Description of how all the syllabuses have been implemented during the educational project and the adopted strategies to overcome students' difficulties. |
Description: | Mestrado em Música para o Ensino Vocacional |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/9390 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação.pdf | 9.1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.