Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/9219
Title: Cegueira congénita na construção da realidade biofísica e psicossocial
Author: Figueiredo, Fernando Jorge da Costa
Advisor: Fernandes, Evaristo Vicente
Martins, Maria da Conceição
Keywords: Ensino especial
Desenvolvimento das crianças
Desenvolvimento perceptivo
Desenvolvimento cognitivo
Desenvolvimento da linguagem
Representações mentais
Deficientes visuais
Defense Date: 2012
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: O presente estudo teve como objetivo geral comparar a representação mental da realidade em crianças cegas congénitas, com a construção mental da realidade em crianças videntes, ao frequentarem o mesmo contexto de aprendizagem no Ensino Básico da Escola Regular (EBER). Esta comparação visou os seguintes objetivos específicos: (i) caracterizar as representações mentais construídas pelas crianças cegas congénitas a frequentar o EBER, (ii) comparar as representações mentais construídas pelas crianças cegas congénitas com as representações mentais construídas pelas crianças videntes, (iii) caracterizar as representações mentais que as crianças cegas congénitas constroem acerca da sua integração no EBER e (iv) caracterizar as representações mentais que os alunos videntes constroem acerca da integração das crianças cegas no EBER. O enquadramento teórico centrou-se nos conceitos de cegueira, desenvolvimento infantil e representações mentais. Metodologicamente, optámos por um design de estudos de caso múltiplos, com múltiplas unidades de análise. Para a recolha de dados recorremos a (i) entrevistas, (ii) conversas informais, (iii) questionário sociométrico e (iv) análise documental. Os resultados sugerem (i) ausência de diferenças significativas entre o grupo de sujeitos cegos congénitos e o grupo de videntes na identificação de estímulos de natureza percetual, (ii) ausência de diferenças significativas na riqueza, na complexidade e no total, entre as representações mentais evocadas por cegos congénitos e as representações mentais evocadas por videntes, (iii) ausência de diferenças significativas na natureza das informações entre as representações mentais evocadas por cegos congénitos e as representações mentais evocadas por videntes, (iv) ausência de diferenças significativas entre cegos congénitos e videntes, no número de preferências recebidas, no valor relativo tendo em consideração as ordens das preferências recebidas e no número de preferências recíprocas, (v) os videntes emitiram significativamente mais preferências que os respetivos pares cegos congénitos e (vi) o número de preferências emitidas pelos cegos congénitos está significativa e inversamente relacionado com as diferenças entre a riqueza, a complexidade e o total das representações mentais de cegos congénitos e videntes.
The general objective of the present study was to compare the mental representation of reality in congenitally blind children with the mental construction of reality in seeing children, when attending the same learning context of Regular Basic Education (EBER). This comparison had the following specific objectives: (i) to characterise the mental representations constructed by congenitally blind children attending EBER, (ii) to compare the mental representations constructed by congenitally blind children with the mental representations constructed by seeing children, (iii) to characterise the mental representations that congenitally blind children construct regarding their integration in EBER, and (iv) to characterise the mental representations that the seeing students construct about the integration of blind children in EBER. The theoretical framework focused on the concepts of blindness, child development and mental representations. Methodologically, we chose a multiple-case study design, with multiple analysis units. To gather data we relied on (i) interviews, (ii) informal conversations, (iii) a sociometric questionnaire, and (iv) document analysis. The results suggest (i) an absence of significant differences between the group of congenitally blind subjects and the group of seeing subjects when identifying stimuli of a perceptual nature, (ii) an absence of significant differences in the wealth, complexity and, in total, between the mental representations evoked by the congenitally blind and the mental representations evoked by seeing subjects, (iii) an absence of significant differences in the nature of the information between the mental representations evoked by the congenitally blind and the mental representations evoked by the seeing, (iv) an absence of significant differences between the congenitally blind and the seeing, in the number of received preferences, in relative value, keeping in mind the orders of preference received and the number of reciprocal preferences, (v) the seeing subjects issued significantly more preferences than their congenitally blind peers and (vi) the number of preferences issued by the congenitally blind is significantly and inversely related to the differences between wealth, complexity and total mental representations of the congenitally blind and the seeing.
Description: Doutoramento em Ciências da Educação
URI: http://hdl.handle.net/10773/9219
Appears in Collections:UA - Teses de doutoramento
DEP - Teses de doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESE.pdf2.76 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.