Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/8554
Title: | Autonomy in English language learning: a case study |
Other Titles: | Autonomia na aprendizagem da língua inglesa: estudo de um caso |
Author: | Bárbara, Noémia Martins |
Advisor: | Moreira, Gillian Grace Owen |
Keywords: | Ensino superior Processo de Bolonha Metodologia de ensino Ensino de línguas Língua inglesa Desenvolvimento dos currículos Psicologia da aprendizagem Alunos do superior - Coimbra Autodidáctica |
Defense Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | The main goal of this study was to analyse the development of a pedagogy
for autonomy tuned to the current situation in which Higher Education finds
itself, namely of implementation of the Bologna Process in Europe, and in
particular at the Escola Superior Agrária of the Polytechnic School at Coimbra.
For this purpose new course units were created, new descriptors written, new
materials developed and new methodologies tried. A case study was
undertaken to observe and analyse the changes the institution was undergoing
and to assess the impact of the new methodologies, particularly regarding the
development of student autonomy. The target population for this study were
the first year students on the Biotechnology degree in the year 2007/2008, to
whom a battery of tests were applied, namely proficiency tests, belief tests,
metacognitive tests, as well as methods of ethnographic research.
The study relied on the European Framework of Reference for Languages
and the European Language Portfolio to establish recognised levels and
competences, and employed the portfolio as its main tool for measuring student
autonomy. This portfolio was simultaneously biographical and descriptive and
was organised by the students in their own time. Great incentive was given to
this independent work. The ethnographic component of the study was of
significant importance being given to students learning histories and to the
collection of students’ reflections. This component aimed in particular to allow
students the opportunity to express their thoughts on the experience they
underwent during 20 weeks.
From the analysis of the data, a significant improvement in self-confidence
and motivation for lifelong learning is observable in the development of multiple
tasks. Regarding the students’ progression towards proficiency, this
improvement is less clear, but the final results of educational success were
generally of great relevance. O presente estudo teve como objectivo a elaboração e análise de uma pedagogia para a autonomia que se ajustasse ao momento presente do Ensino Superior, i.e., à implementação do Processo de Bolonha nas instituições de ensino superior na Europa, e em particular, na Escola Superior Agrária do Instituto Politécnico de Coimbra. Para tal, foram criadas novas unidades curriculares, novos programas, novos descritores, novos materiais e novas metodologias. Todos os procedimentos utilizados tiveram por alvo os alunos de primeiro ano do curso de licenciatura em Biotecnologia de 2007/08, nomeadamente a aplicação de uma bateria de testes, entre eles, testes de nível de língua, testes de nível metacognitivo, testes de conceitos, etc. Assim como elementos de estudo etnográfico, que pudessem deste modo trazer à luz resultados da mudança que se estava a operacionalizar a nível institucional. Como pano de fundo do estudo estão ferramentas orientadoras como o Quadro Europeu de Referência para as Línguas e o Portfólio Europeu de Línguas onde o estudo vai buscar orientação. A principal ferramenta usada para medir a autonomia nos alunos foi o portfólio elaborado pelos aprendentes, em casa, simultaneamente biográfico e descritivo, onde se incentivou a mostra do trabalho independente. No estudo, a componente etnográfica tem um peso significativo com as histórias de aprendizagem dos alunos e com a recolha das reflexões, onde se procurou conhecer o que pensavam os alunos sobre a sua experiência de aprendizagem durante as 20 semanas em que o estudo se desenrolou. Em linhas gerais, da análise dos dados constata-se uma melhoria muito significativa na autoconfiança dos alunos no que respeita ao desenvolvimento das múltiplas tarefas. A nível da progressão da sua proficiência há uma melhoria menos significativa, mas os resultados finais de sucesso educativo são de grande relevância. |
Description: | Doutoramento em Didáctica |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/8554 |
Appears in Collections: | UA - Teses de doutoramento DEP - Teses de doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
248022.pdf | 5.4 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.