Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/7423
Title: | Manual de SNC |
Author: | Rocha, Dina Paula de Jesus |
Advisor: | Cravo, Domingos José da Silva Azevedo, Graça Maria do Carmo |
Keywords: | Metodologia de ensino Técnicas pedagógicas - Ensino secundário Motivação dos alunos Contabilidade - Empresas Informação financeira Demonstrações financeiras |
Defense Date: | 2011 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | Os actuais manuais de contabilidade do ensino secundário não contemplam a
“nova forma de pensar contabilidade” que o Sistema de Normalização
Contabilístico representa. Não têm por base a definição económica de
empresa, mas sim a definição jurídica; não contemplam as definições dos
elementos das Demonstrações Financeiras - activo, passivo, capital próprio,
gastos e rendimentos - e não partem das Demonstrações Financeiras para
chegar às regras da movimentação de contas.
No presente projecto propõe-se não só transmitir esta “nova forma de pensar
contabilidade”, mas também transmitir as competências básicas para aprender
contabilidade de uma forma lúdica e atractiva.
Partindo das vivências pessoais da personagem “Toninho”, e usando uma
escrita informal com perguntas constantes e reforços positivos contínuos, é
apresentada a história de um adolescente empreendedor que necessita de
aprender a linguagem dos negócios. Ao longo da história vão sendo expostos
os conceitos e as competências básicas necessários para a compreensão da
contabilidade. Pretende-se envolver emocionalmente o leitor, para que a
experiência de aprendizagem seja maximizada e centralizada nas descobertas
que o “Toninho”, progressivamente, vai realizando.
Com este projecto intenta-se construir um instrumento de trabalho útil para o
ensino da contabilidade. The current accountancy books in secondary education do not take into account the "new way of thinking about accounting" which is included in the System Accounting Standards. These programs are not based on the economic concept of enterprise, but on its legal definition; they do not contain the definitions of the elements of financial statements - of assets, liabilities, equity, expenses and income - and they don’t go from the financial statements to get to the rules of account operations. This project aims to convey not only this "new way of thinking accountancy", but also the basic skills to learn accountancy in a playful and attractive way. Based on the personal experiences of the character Toninho, and by using an informal writing where endless questions are made and where continual positive reinforcement is given, the story of a teenage entrepreneur who needs to learn the language of business is presented. The concepts and the basic skills that are necessary for the understanding of accounting will be given throughout the story. It is intended to engage the reader emotionally, so that the learning experience might be maximized and centered on Toninho’s gradual findings. This project aims to build a useful working tool for the teaching of accountancy. |
Description: | Mestrado em Contabilidade - Fiscalidade |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/7423 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado ISCA-UA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
245086.pdf | 1.73 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.