Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/4784
Title: Sistemas de distribuição no turismo em espaço rural (TER): a região de Trás-os-Montes
Author: Mesquita, Ana Maria Vicente
Advisor: Kastenholz, Elisabeth
Keywords: Gestão do turismo
Turismo rural
Desenvolvimento local
Marketing
Defense Date: 2009
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: O presente trabalho analisa o turismo em espaço rural da região de Trás-os-Montes, focalizando o estudo da oferta de alojamento e o sistema de distribuição para o turismo rural. A primeira parte do estudo consiste numa abordagem teórica, apoiada por uma revisão bibliográfica, sobre o turismo em áreas rurais e o seu potencial enquanto factor de desenvolvimento. Aborda também a especificidade do marketing do turismo e do marketing de destinos rurais, salientando a importância das novas tecnologias e das parcerias para a gestão destes destinos. Este trabalho apoia-se também num estudo empírico, baseado num inquérito por questionário, dirigido aos proprietários das unidades de turismo rural, de Trás-os-Montes, que visa caracterizar a oferta existente e os sistemas de distribuição adoptados. Para este efeito foram estudadas 29 unidades de TER. Os resultados mostraram que as unidades de TER recorrem essencialmente ao marketing directo e possuem um baixo nível de associativismo.
The present investigation analyzes the tourism in the rural region of Trás-os-Montes, focusing on the supply of lodging and the distribution system for this type of tourism. The first part of this study consists of a theoretical approach about the tourism in rural areas and its potential as a development factor. It also approaches the specificity of the tourism marketing and the rural destinations marketing, pointing out the importance of the new technologies and the partnerships for the management of these type of destinations. This work is also supported by an empirical study, based in an questionnaire, directed the owners of the units of rural tourism lodging, that aims to characterize the existing touristic supply and the distribution systems adopted. The results showed that the TER lodging is a product that uses primarily the direct marketing and have a low degree of partnership.
Description: Mestrado em Gestão e Desenvolvimento em Turismo
URI: http://hdl.handle.net/10773/4784
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DEGEIT - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2009001058.pdf1.2 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.