Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/4540
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Pulquério, Manuel de Oliveira | pt |
dc.contributor.author | Brasete, Maria Fernanda | pt |
dc.date.accessioned | 2011-12-14T11:13:19Z | - |
dc.date.available | 2011-12-14T11:13:19Z | - |
dc.date.issued | 2001 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10773/4540 | - |
dc.description | Doutoramento em Literatura | pt |
dc.description.abstract | Na tragédia euripidiana, o “prólogo” tem constituído, desde a crítica aristofânica até aos nossos dias, um locus classicus de controvérsia e discussão. O centro da problemática gravita em torno da variedade formal e da multiplicidade de funções que a ‘primeira parte’ da tragédia granjeou nas peças do último grande poeta trágico ateniense. Na poiesis da tragédia euripidiana o prologos, enquanto espaço liminar do drama, é, estrategicamente, explorado como a primeira fase de ‘construção’ do mythos trágico, revelando um processo poiético laborioso que visa, por um lado, enquadrar uma reconfiguração dramática da acção na estrutura tradicional do género, e por outro lado, ‘construir’ novas formas de «afectar» o espectador/leitor. Sem descurar a totalidade orgânica da obra, os prólogos euripidianos procuram adequar os seus princípios técnico-compositivos às exigências específicas de um género vocacionado para o «teatro». | pt |
dc.description.abstract | In Euripidean tragedy, the “prologue” has represented, since Aristophanic critic up to the present, a locus classicus of controversy and discussion. The questions raised concerned the formal variety and the multiplicity of functions assigned to the “first part” of the tragedy, in the works of the last great Atnenian tragic poet. Within the poiesis of Euripidean tragedy, the prologos, regarded as the dramatic threshold, is strategically exploites as the first stage of the “construction” of the tragic mythos, thus revealing a laborious poietic process that aims, on the one hand, to frame a dramatic reconfiguration of the action within the tradicional genre structure, and, on the other hand, to create new ways of «affecting» the spectactor/reader. Without either neglecting the work’s organic wholeness, Euripidean prologues seek to reconcile their composicional principles to the specific requirements of a theatrically oriented genre. IX | pt |
dc.language.iso | por | pt |
dc.publisher | Universidade de Aveiro | pt |
dc.rights | openAccess | por |
dc.subject | Eurípides, ca 480-406 a.C - Crítica literária | pt |
dc.subject | Tragédia grega - Teses de doutoramento | pt |
dc.title | O prólogo na tragédia euripidiana | pt |
dc.type | doctoralThesis | pt |
thesis.degree.level | doutoramento | pt |
thesis.degree.grantor | Universidade de Aveiro | pt |
dc.identifier.tid | 101090056 | - |
Appears in Collections: | UA - Teses de doutoramento DLC - Teses de doutoramento |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.