Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/41889
Title: | PBworks como recurso didático em aulas CTSA de biologia e geologia |
Author: | Vieira, Ana Luísa da Silva |
Advisor: | Almeida, Patrícia Glória Soares de Albergaria de |
Keywords: | Wiki PBworks Ciência Tecnologia Sociedade Ambiente Biologia Geologia Tecnologia da informação e comunicação |
Defense Date: | 22-Dec-2011 |
Abstract: | Na sociedade atual, onde cada vez mais se valoriza um ensino diversificado e,
onde os alunos são educados com vista ao desempenho de um papel ativo na
comunidade, são cada vez mais os autores a enfatizar a necessidade de
repensar o tipo de estratégias de ensino e de aprendizagem implementadas na
sala de aula.
Com este trabalho é apresentado um recurso didático com a utilização das
Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC), uma Wiki, mais
precisamente a plataforma PBworks. O recurso apresentado é o local onde
são apresentadas atividades propostas aos alunos, devidamente enquadradas
num ensino de cariz Ciência-Tecnologia-Sociedade-Ambiente (CTSA).
Com este trabalho é demonstrado de que forma podem as atividades
realizadas na plataforma PBworks podem ser integradas em aulas de cariz
CTSA e também tentar decifrar as potencialidades da utilização da plataforma
PBworks, nas aulas de Biologia e Geologia.
Para responder aos objetivos pretendidos foram elaboradas pelos alunos sete
atividade no PBworks. Sendo assim, no final iremos abordar sete trabalhos:
um realizado em grande grupo (a turma), quatro realizados em pequenos
grupos e dois individuais. In today's society where more and more diverse teaching is valued and where students are educated in order to perform an active role in the community, are more and more authors to emphasize the need to rethink the type of teaching strategies and learning implemented in the classroom. This work presents a teaching resource with the use of Information and Communication Technologies (ICT), a Wiki, specifically the PBworks platform. The appeal is where the proposed activities are presented to students, properly framed in a teaching-oriented Science-Technology-Society-Environment (CTSA). This work is demonstrated in what way can the PBworks activities on the platform can be integrated into lessons nature CTSA and also try to decipher the potential of using PBworks platform, in Lectures in Biology and Geology. To meet the intended objectives have been developed by students in seven activity PBworks. So in the end we discuss seven projects: one conducted in large group (class), conducted in four small groups and two individual. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/41889 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DEP - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Documento_Ana_Luísa_Vieira.pdf | 7.24 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.