Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/41742
Title: Getting youth on board with co-creative tourism: a step toward sustainable development in small towns and rural communities
Other Titles: A adesão dos jovens ao turismo co-criativo: um passo para o desenvolvimento sustentável nas pequenas cidades e comunidades rurais
Author: Schilling, Courtney
Advisor: Kastenholz, Elisabeth
Keywords: Co-creative tourism
Youth engagement
Sustainable development
Rural tourism
Cultural preservation
Defense Date: 19-Dec-2023
Abstract: Creative tourism is an emerging niche market that has proven to result in sustainable social, cultural, and economic development. By enacting co- creative tourism in small towns and rural communities and giving agency to local stakeholders, sustainable and even regenerative practices could enhance life for community members and reverse the negative effects of rural exodus. As an understudied segment of the sustainable agenda and creative tourism niche, youth play a vital role in the pursuit of development implementation strategies. Through a case study exploratory analysis of Miranda do Douro, Portugal, a rural community in the interior of the country, this study aims to understand the most effective ways to encourage local youth to participate in co-creative tourism activities. The methods of analysis included benchmarking and semi-structured interviews of local youth and community stakeholders currently working with youth in cultural activities. Through a qualitative content analysis, key themes were tested, and new themes identified relating to youth motivation and critical success factors. It was determined that youth and stakeholders believe their participation in co- creation could help achieve sustainable development by helping to preserve culture, create relevant skill building opportunities for youth, and decreasing the negative effects of rural exodus. The research provided a much-needed insight to the perspectives of youth in creative tourism and how there is a disconnect between youth and stakeholders. Empirically, the research provided practical ‘strategies for success’, induced from the analysis, and backed by literature, for organizations looking to promote youth engagement in co-creative tourism activities.
O turismo criativo é um nicho de mercado que tem vindo a crescer e que tem demonstrado resultar num desenvolvimento social, cultural e económico sustentável. A implementação de um turismo co-criativo em pequenas cidades e comunidades rurais e a atribuição de competências aos stakeholders locais, bem como a adoção de práticas sustentáveis e até regenerativas, podem melhorar a vida dos membros da comunidade e reverter os efeitos negativos do êxodo rural. Sendo um segmento pouco estudado no âmbito da agenda sustentável e do nicho do turismo criativo, os jovens desempenham um papel vital na implementação de estratégias de desenvolvimento. Através de uma análise exploratória do estudo de caso de Miranda do Douro - uma comunidade considerada rural no interior de Portugal - este estudo pretende compreender as formas mais eficazes de incentivar a comunidade jovem local a participar em actividades de turismo co-criativo. Os métodos de análise incluíram benchmarking e entrevistas semi-estruturadas a jovens locais e a intervenientes da comunidade que trabalham atualmente com jovens em atividades culturais. Através de uma análise de conteúdo qualitativa, foram testados temas-chave e identificados novos temas relacionados com a motivação dos jovens e factores críticos de sucesso. Foi determinado que tanto os jovens como os stakeholders acreditam que a participação na co-criação pode ajudar a alcançar o desenvolvimento sustentável, ajudando a preservar a cultura, a criar oportunidades de desenvolvimento de competências relevantes para os jovens e a diminuir os efeitos negativos do êxodo rural. Esta investigação forneceu uma perspetiva essencial sobre as diferentes formas de pensar dos jovens no turismo criativo e sobre a forma como existe uma desconexão entre os jovens e os stakeholders. Em termos empíricos, a investigação forneceu "estratégias de sucesso" práticas, induzidas a partir da análise e apoiadas pela literatura, para organizações que procuram promover o envolvimento dos jovens em actividades de turismo co-criativo.
URI: http://hdl.handle.net/10773/41742
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DEGEIT - Dissertações de mestrado

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