Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/40733
Title: Virtual and augmented reality in end of arm tooling project and assembly
Other Titles: Realidade virtual e aumentada em projeto e assemblagem de mãos presas
Author: Pesca, Pedro Miguel Tomé dos Reis
Advisor: Afonso, Daniel
Keywords: Extended reality
Virtual reality
Augmented reality
End of Arm Tooling
Mechanical design
Assembly guidance
Defense Date: 29-Dec-2023
Abstract: New and improved technologies emerging with the fourth industrial revolution present new opportunities across the industry. Among such paradigms that have rapidly evolved in the last decade are Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR), collectively constituting part of Extended Reality (XR). These technologies offer great value to the manufacturing industry in the form of a wide range of specialized applications with the potential to improve the effectiveness and speed of various existing processes. One such activity that stands to potentially benefit from the adoption of XT technologies is the development and assembly of End of Arm (EOAT) projects for robot applications. In partnership with the industrial equipment manufacturing company Fluidotronica, the purpose of this work is first to find aspects of EAOT project design, development and assembly that can me augmented by the usage of VR and AR technology, and then develop XR solutions to respond to those opportunities, checking in with industry professionals throughout development to tailor the applications to their needs. During this project, three functional prototypes of XR applications were developed for different platforms, including Head Mounted Displays (HMD), mobile devices, and Augmented Reality Smart Glasses (ARSG), covering different phases of the EOAT project. The developed work was showcased and tested by industry professionals and students, to assess its usability, comfort and efficiency.
As novas e aperfeiçoadas tecnologias emergentes com a quarta revolução industrial apresentam novas oportunidades para toda a indústria. Entre os paradigmas que evoluíram rapidamente na última década estão a Realidade Virtual (Virtual Reality, VR) e a Realidade Aumentada (Augmented Reality, AR), que coletivamente constituem parte da Realidade Estendida (Extended Reality, XR). Estas tecnologias oferecem um acréscimo de valor para a indústria de manufatura na forma de uma série de aplicações especializadas com o potencial de melhorar a eficácia e a velocidade de vários processos existentes. Uma atividade que pode potencialmente beneficiar da adoção das tecnologias da XR é o desenvolvimento e montagem de projetos de Mãos Presas (End of Arm Tooling, EOAT) para aplicações robóticas. Em parceria com a companhia de manufatura de equipamentos industriais Fluidotronica, o objetivo deste trabalho é, primeiro, identificar aspetos do processo de design, desenvolvimento e montagem de projetos EOAT que podem ser melhorados com o uso de tecnologias VR e AR e, em seguida, desenvolver soluções de XR para responder a essas oportunidades, consultando com profissionais da indústria ao longo do desenvolvimento para adaptar as aplicações às suas necessidades. Durante este projeto, foram desenvolvidos três protótipos funcionais de aplicações de XR para diferentes plataformas, incluindo Head Mounted Display (HMD), dispositivos móveis e Óculos Inteligentes (Augmented Reality Smart Glasses, ARSG), cobrindo diferentes fazes do projeto de EOAT. O trabalho desenvolvido foi demonstrado e testado por profissionais e estudantes, a fins de avaliar a sua usabilidade, conforto e eficácia.
URI: http://hdl.handle.net/10773/40733
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
ESAN - Dissertações de mestrado

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