Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/39525
Title: A comunicação de projetos científicos através de conteúdo audiovisual: o caso Mr. UD
Author: Barbosa, Daniela Filipa Santiago
Advisor: Raposo, Rui
Keywords: Produção audiovisual
Comunicação de ciência
Divulgação de ciência
Video abstract
Online video
Defense Date: 13-Dec-2022
Abstract: A presente dissertação teve como finalidade principal investigar e propor uma metodologia que possa orientar a criação de conteúdo audiovisual (vídeos/curtas científicas) a ser utilizado na divulgação e promoção de resultados do projeto Mr. UD. Com o trabalho desenvolvido espera-se contribuir para uma melhor compreensão não apenas de como poderá ser pensado o desafio de comunicar os objetivos e resultados de projetos de investigação, mas também delinear algumas estratégias e soluções que poderão ser adotadas por equipas com menos competências na área da pré-produção, produção e pós-produção audiovisual. A elaboração deste projeto compreendeu três fases: i) o desenvolvimento do corpus teórico do estudo que envolveu a revisão da literatura sobre os temas estudados e do estado da arte das produções audiovisuais no contexto estudado; ii) a implementação do estudo que correspondeu ao desenvolvimento e à produção dos conteúdos, havendo a realização de um teste a um dos vídeos produzidos, nomeadamente um questionário; e, iii) por fim, a discussão das principais conclusões do trabalho. Os inquiridos mostraram-se interessados neste tipo de conteúdo audiovisual o que poderá resultar numa melhor divulgação e partilha de conhecimentos de ciência.
The main purpose of this dissertation was to investigate and propose a methodology that can guide the creation of audiovisual content (scientific videos/short films) to be used in the dissemination and promotion of results of the Mr. UD project. With the work developed it is expected to contribute to a better understanding not only of how the challenge of communicating the objectives and results of research projects can be thought out, but also to outline some strategies and solutions that can be adopted by teams with less skills in the audiovisual area pre-production, production and postproduction. The elaboration of this project comprised three phases: i) the development of the theoretical corpus of the study which involved the revision of the literature on the studied themes and the state of the art of audiovisual productions in the studied context; ii) the implementation of the study which corresponded to the development and production of the contents, with the realization of a test to one of the produced videos, namely a questionnaire; and, iii) finally, the discussion of the main conclusions of the work. The respondents were interested in this type of audiovisual content, which may result in a better dissemination and sharing of science knowledge.
URI: http://hdl.handle.net/10773/39525
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DeCA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento_Daniela_Barbosa.pdf7.37 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.