Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/39075
Title: | A dramatização do mínimo essencial do mito de Antígona em António Sérgio |
Author: | Morais, Carlos |
Keywords: | António Sérgio Antígona Sófocles Aristóteles Mínimo Alegoria Contestação política Humberto Delgado Salazarismo |
Issue Date: | 1-Jan-2007 |
Publisher: | UA Editora |
Abstract: | Sempre com intuitos marcadamente políticos, António Sérgio recria várias vezes o mito de Antígona (1930, c. 1950, 1958), adequando-o ao objecto da sua contestação.
Na terceira e última versão, para se rebelar contra o regime autoritário do Estado Novo que, nas eleições presidenciais de 1958, fizera eleger fraudulentamente o seu candidato, serve-se apenas do mínimo essencial do enredo trágico, que continha já a necessária e conveniente retórica de protesto e de liberdade. Always with explicit political objectives, António Sérgio has recreated the myth of Antigone several times (1930, c. 1950, 1958) by adjusting it to the object of its contes-tation. In the third and last version, in order to rebel against the Estado Novo authori-tarian regime that, in the 1958 fraudulent presidential elections, had successfully led its candidate to power, Sérgio resorts to the essential minimal elements of the tragic plot that already incorporated the suitable and necessary rhetoric of protest and liberty. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/39075 |
DOI: | 10.34624/fb.v0i5.6742 |
ISSN: | 1645-927X |
Appears in Collections: | CLLC - Artigos DLC - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
6742-Texto do Trabalho-11866-1-10-20191022.pdf | 97.96 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.