Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/39053
Title: Contos contados ou o prazer performatívo do contar
Author: Fiadeiro, Paula
Keywords: Conto
História
Corte na aldeia
Conversação/escrita
Issue Date: 1-Jan-2008
Publisher: UA Editora
Abstract: Francisco Rodrigues Lobo surge-nos, em Corte na aldeia, como o primeiro a tentar fixar um paradigma para a narrativa breve, nela fazendo aflorar, portanto, a noção de conto, ainda distante do género de ficção autónomo que hoje conhecemos sob a mesma designação. Os séculos XVII e XVIII revelar-nos-iam o fulgor da arte de dizer histórias, testemunho provável de uma sociedade que se compraz na conversação, esta e aquela recriadas também nos diálogos do Lereno. Esse prazer do contar põe a descoberto uma textualidade narrativa que assoma, sobretudo, em obras de carácter eminentemente doutrinal. Cremos tratar-se de uma etapa incontornável quando se pensa o conto iusófiano em termos diacrónicos.
Francisco Rodrigues Lobo appears to be the first author who in Corte na Aldeia has attempted to outline a paradigm of short narrative which encompasses the notion of tale quite distinct from the autonomous fictional genre that we have been caliing short story. Throughout the 17'"' and 18'"' centuries the art of story-telling was pervasive, thus hin-ting a society that takes extreme pleasure in conversation. Both activities have also been recreated in Lerenos dialogues. That pleasure in story-telling foregrounds a narrative textuality that predominantly emerges in doctrinal works. We believe this to represent a decisive stage when one considers the lusophone short story in diachronic terms.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/39053
DOI: 10.34624/fb.v0i6.26818
ISSN: 1645-927X
Appears in Collections:CLLC - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
26818-Texto do Trabalho-60787-1-10-20211122.pdf950.74 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.