Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/38925
Title: Language learning in tourism through mobile devices in higher education
Author: Oliveira, Isabel Maria Soares Pinto de
Costa, Carlos Manuel Martins
Roberto, Maria Teresa
Moura, Adelina
Keywords: Tourism
Mobile learning
Language learning
Mobile devices
Issue Date: 1-Jan-2012
Publisher: DEGEIT - Universidade de Aveiro
Abstract: In the digital age, millions of people use mobile phones to communicate. However, these devices are also being used for educational purposes. This paper attempts to show an overview of the use of mobile devices in the process of learning English as a second language by a class of higher education Tourism students, in Portugal. The paper refers to an initial research study that explores the overt and covert uses the students give to mobile devices and their attitude towards their use in an educational setting. A survey was conducted to glean this information and we present the results which show that this technology is not used by most of the students in educational settings and that they are very aware of their teachers’ penalising attitudes towards it.After the survey was conducted, a few language learning activities were tried out within and outside the classroom and, in general, students appreciated these and wish for more such activities in the future.
Na era digital, milhões de pessoas usam telemóveis para comunicar. No entanto, estes dispositivos também estão a ser usados para fins educativos. Este texto apresenta possibilidades de utilização de dispositivos móveis no processo de aprendizagem de Inglês, como língua não materna, através do trabalho desenvolvido com uma turma de alunos de Turismo do ensino superior, em Portugal. O artigo reporta-se a um estudo em fase inicial que explora a utilização de dispositivos móveis pelos alunos e a sua atitude perante a mesma, num ambiente de aprendizagem. Os alunos foram inquiridos acerca do uso da tecnologia móvel em contexto de sala de aula e os resultados mostram que esta não é usada pela maioria dos alunos em contextos educativos. Para além disso, observou-se que os alunos estranham a utilização de dispositivos móveis, em contexto de aprendizagem, pelo seu uso estar proibido noutros níveis de ensino. Depois de aplicado o inquérito, foram desenvolvidas algumas atividades de aprendizagem de língua, dentro e fora da sala de aula que, em geral, foram apreciadas. Para além disso, foi demonstrado, por parte destes alunos, o desejo de continuar a desenvolver atividades com dispositivos móveis, em particular o telemóvel.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/38925
DOI: 10.34624/rtd.v1i17/18.12861
ISSN: 1645-9261
Appears in Collections:DEGEIT - Artigos
DLC - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12861-Manuscrito-24271-1-10-20200227.pdf404.54 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.