Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/38925
Title: | Language learning in tourism through mobile devices in higher education |
Author: | Oliveira, Isabel Maria Soares Pinto de Costa, Carlos Manuel Martins Roberto, Maria Teresa Moura, Adelina |
Keywords: | Tourism Mobile learning Language learning Mobile devices |
Issue Date: | 1-Jan-2012 |
Publisher: | DEGEIT - Universidade de Aveiro |
Abstract: | In the digital age, millions of people use mobile phones to communicate. However, these devices are also
being used for educational purposes. This paper attempts to show an overview of the use of mobile devices in the process
of learning English as a second language by a class of higher education Tourism students, in Portugal. The paper refers
to an initial research study that explores the overt and covert uses the students give to mobile devices and their attitude
towards their use in an educational setting.
A survey was conducted to glean this information and we present the results which show that this technology is not used
by most of the students in educational settings and that they are very aware of their teachers’ penalising attitudes towards
it.After the survey was conducted, a few language learning activities were tried out within and outside the classroom and,
in general, students appreciated these and wish for more such activities in the future. Na era digital, milhões de pessoas usam telemóveis para comunicar. No entanto, estes dispositivos também estão a ser usados para fins educativos. Este texto apresenta possibilidades de utilização de dispositivos móveis no processo de aprendizagem de Inglês, como língua não materna, através do trabalho desenvolvido com uma turma de alunos de Turismo do ensino superior, em Portugal. O artigo reporta-se a um estudo em fase inicial que explora a utilização de dispositivos móveis pelos alunos e a sua atitude perante a mesma, num ambiente de aprendizagem. Os alunos foram inquiridos acerca do uso da tecnologia móvel em contexto de sala de aula e os resultados mostram que esta não é usada pela maioria dos alunos em contextos educativos. Para além disso, observou-se que os alunos estranham a utilização de dispositivos móveis, em contexto de aprendizagem, pelo seu uso estar proibido noutros níveis de ensino. Depois de aplicado o inquérito, foram desenvolvidas algumas atividades de aprendizagem de língua, dentro e fora da sala de aula que, em geral, foram apreciadas. Para além disso, foi demonstrado, por parte destes alunos, o desejo de continuar a desenvolver atividades com dispositivos móveis, em particular o telemóvel. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/38925 |
DOI: | 10.34624/rtd.v1i17/18.12861 |
ISSN: | 1645-9261 |
Appears in Collections: | DEGEIT - Artigos DLC - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
12861-Manuscrito-24271-1-10-20200227.pdf | 404.54 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.