Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/38890
Title: Estímulos influenciadores do prazer e do relaxamento: o contexto do SPA em hotel termal em Portugal
Author: Almeida, Marta Maria Costa
Loureiro, Sandra Maria Correia
Keywords: SPA
Relaxamento
Satisfação
Passa-palavra
S-O-R
Issue Date: 1-Jan-2012
Publisher: DEGEIT - Universidade de Aveiro
Abstract: Este trabalho tem como objetivo rever as características de pistas atmosféricas e adaptar o modelo teórico S-O-R no contexto do turismo de saúde e lazer, nomeadamente em SPA. O interesse no turismo de saúde e de lazer tem crescido dado que as pessoas estão cada vez mais conscientes da sua saúde e bem-estar. Nesse sentido, foi construído um questionário com base na revisão de literatura e na informação obtida junto gestão dos SPA em hotel termal. A pesquisa foi realizada através de um questionário autoadministrado distribuído aos indivíduos que tiveram experiência num SPA em Portugal. Os dados foram tratados usando a abordagem PLS. Os resultados revelam que os sinais atmosféricos são importantes antecedentes do relaxamento e do prazer. A sensação de relaxamento é mais importante do que a de prazer para levar à satisfação do indivíduo e ao passa-palavra. Este artigo também assinala importantes implicações para a gestão, limitações e sugestões para investigações futuras. Apontam-se dois aspetos sobre a originalidade desta investigação: a adaptação do modelo S-O-R ao contexto dos SPA e a introdução da satisfação como um resultado do relaxamento em vez da excitação.
This paper aims to review the characteristics of atmospheric cues and to adapt the S-O-R theoretical model into the context of health and leisure tourism, in particularly hotel thermal SPA places. Health and leisure tourism has grown in interest since individuals are more aware and concerned with their health and well-being. Therefore a questionnaire was built based on literature review and information provided by SPA managers. The survey was conducted using a self-administered questionnaire distributed to individuals who had a SPA experience in Portugal. Data was treated using the PLS approach. The results reveal that atmospheric cues are important antecedents of relaxation and pleasure. The feeling of relaxation is more important than that of pleasure in leading to satisfaction and positive word-of-mouth. This article also provides important managerial implications, limitations, and suggestions for future avenues.We can also point out two aspects about the originality of this research, namely the adaptation of the S-O-R model to the context of SPA, and the introduction of satisfaction as a result of the use of relaxation instead of arousal.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/38890
DOI: 10.34624/rtd.v3i17/18.13207
ISSN: 1645-9261
Appears in Collections:DEGEIT - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
13207-Manuscrito-24969-1-10-20200303.pdf450.46 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.