Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/38786
Title: A influência do turismo internacional nas exportações de produtos agroalimentares: o caso de Portugal
Other Titles: The influence of international tourism on exports of agro-food products: the case of Portugal
Author: Madaleno, Ana
Keywords: Visitantes internacionais
Exportações
Produtos agroalimentares
Portugal
Issue Date: 1-Jan-2017
Publisher: DEGEIT - Universidade de Aveiro
Abstract: Pretende-se neste artigo estudar a influência do turismo internacional nas exportações de produtos agroalimentares. Para analisar este efeito aplicou-se um inquérito por questionário a uma amostra de visitantes internacionais (N=500), que em 2015 visitaram Portugal. A análise dos resultados obtidos permite compreender o nível de consumo de produtos agroalimentares durante a sua visita a Portugal, os locais onde esses produtos foram consumidos e as intenções futuras em termos de voltar a comprar esses produtos quando regressarem ao seu país de origem e também de os recomendarem ao seu grupo de familiares e amigos. Os resultados permitem também identificar diferenças em termos de produtos agroalimentares que têm uma grande importância em Portugal (azeite, conservas, enchidos, queijo e vinho), no que se refere à frequência de consumo, locais de consumo e intenções futuras de compra e de recomendação. Com base nestes resultados apresentam-se algumas recomendações que servem de suporte à definição de estratégias que contribuam para aumentar a influência do turismo internacional nas exportações de produtos agroalimentares.
The purpose of this paper is to study the influence of the international tourism on exports of agro-food products. To analyze this effect a questionnaire-based survey was conducted on a sample of inbound visitors (N=500) who visited Portugal in 2015. Our findings provide insights about the consumption of agro-food products during the trip to Portugal, the places where the products were consumed, the visitors’ intentions to consume and likelihood to recommend these local products to friends and relatives when they return to their home country. The results also allow identifying the difference among some agro-food products that are important to national economy (olive oil, canned fish, sausages, cheese and wine) regarding the frequency of agro-food consumption, place of consumption and future intentions to consume and recommend. Based on these results some recommendations which support the development of strategies that might contribute to increase the impact of international tourism on exports of agro-food products are presented.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/38786
DOI: 10.34624/rtd.v1i27/28.9851
Appears in Collections:DEGEIT - Artigos
GOVCOPP - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
9851-Manuscrito-17947-1-10-20191204.pdf1.27 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.