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Title: Measuring innovation in travel agencies from Recife (Brazil): an analysis focused on the supply dimension of the Innovation Radar
Other Titles: Medindo a inovação em agências de viagens do Recife (Brasil): uma análise focada na dimensão da oferta à luz do radar da inovação
Author: Aires, Jussara
Brandão, Filipa
Valduga, Manoela
Keywords: Performance
Innovation degree
Supply
Innovation radar
Travel agencies
Issue Date: 1-Jan-2017
Publisher: DEGEIT - Universidade de Aveiro
Abstract: Diagnosing the innovation degree of firms derives from a need towards the improvement of organizational performance. However, this practice is still underdeveloped in tourism micro and small firms as well as there is a lack of related academic research. Thus, this paper seeks to analyze the performance regarding the degree of innovation of travel agencies located in Recife (PE - Brazil) focusing on the supply dimension, as defined by a tool called Innovation Radar, applied in the context of Local Innovation Agents Program (LIA). Data were collected from August 2012 to March 2014. The research is characterized as exploratory and descriptive. Data processing and analysis is conducted under quantitative and qualitative approaches. Considering Bachmann and Destefani (2008)’s classification, it was found that the majority of the analysed firms demonstrate an increase in the scores, moving from a ’little or not innovative” to "occasional or systemic innovative", both based either on the results of the Global Innovation Degree, as well as on the scores of the supply dimension of Innovation Radar. Despite the registered progress, there are still barriers that limit the innovative capacity of these firms.
Diagnosticar o grau de inovação empresarial se traduz numa necessidade para a melhoria do desempenho organizacional. No entanto, essa prática ainda é pouco desenvolvida em micro e pequenas empresas do sector de turismo e carece de investigações no campo acadêmico. Assim, este artigo busca analisar o desempenho quanto ao grau de inovação de agências de viagens do Recife (PE – Brasil) com foco na dimensão Oferta à luz de uma ferramenta chamada Diagnóstico Radar da Inovação, aplicada no contexto do Programa Agentes Locais de Inovação (ALI). Os dados foram coletados no período de agosto de 2012 a março de 2014. A pesquisa se caracteriza como exploratória e descritiva, contando com tratamento e análise de dados efetuados sob abordagens quantitativa e qualitativa. Considerando, a classificação de Bachmann e Destefani (2008), verificou-se que a maioria das empresas investigadas apresentou aumento nos escores, passando da condição de “pouco ou nada inovadoras” para “inovadoras ocasionais ou sistêmicas”, tanto com base nos resultados do Grau de Inovação Global, quanto nos escores da Dimensão Oferta. Constatou-se que apesar dos avanços, ainda persistem barreiras que limitam a capacidade inovadora dessas empresas.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/38762
DOI: 10.34624/rtd.v1i27/28.8349
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