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Title: Women’s entrepreneurship and localsustainability: the case study of a portuguese rural initiative
Other Titles: O empreendedorismo feminino e a sustentabilidade local: o estudo de caso de uma iniciativa rural portuguesa
Author: Pato, Lúcia
Breda, Zélia
Figueiredo, Vítor
Keywords: Entrepreneurship
Women
Sustainability
Rural areas
Cooperative
Portugal
Issue Date: 1-Jan-2015
Publisher: DEGEIT - Universidade de Aveiro
Abstract: This paper analyses the role of a cooperative of entrepreneur women in the development of a peripheral village in Portugal. These women have been stimulated to develop entrepreneurial activities in the countryside, taking advantage of local and endogenous materials and traditional knowledge.The establishment of the craftsman’s cooperative,almost 30 years ago, in the village of Campo Benfeito, was a result of the effort of the Institute for Cultural Affairs,which through a series of training courses, was able to organise women to work collectively in the production of fashion and home textile products, as a way to promote local crafts and (on the other hand) to revitalise the mountain area.This qualitative study reveals that this women’s initiative has a sustainable impact on the village, namely supporting other projects, such as the Regional Theatre of Serra de Montemuro and rural tourism establishments, in the leverage of population settling and in the preservation of the architectural and cultural heritage.
Este artigo analisa o papel de uma cooperativa de mulheres no desenvolvimento de uma comunidade periférica em Portugal. Estas mulheres foram estimuladas a desenvolver atividades empreendedoras no campo, tirando vantagem dos materiais locais e endógenos e conhecimento tradicional. O estabelecimento de uma cooperativa de artesanato, há quase trinta anos atrás, na aldeia de Campo Benfeito, resultou do esforço do Instituto de Assuntos Culturais que, através de uma série de formações sequenciais, foi capaz de orientar mulheres para trabalharem, coletivamente, na produção de produtos de moda e de casa, como um meio de promover o artesanato local e (por outro lado) revitalizar a área montanhosa. O estudo qualitativo aqui apresentado revela que a iniciativa das mulheres tem um impacte sustentável na aldeia, nomeadamente no apoio a outros projetos, como o Teatro Regional da Serra do Montemuro e unidades de alojamento, no estabelecimento do turismo rural, na fixação da população e na preservação da arquitetura e património cultural.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/38759
DOI: 10.34624/rtd.v0i23.11043
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