Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/38702
Title: Os eventos culturais como promotores do desenvolvimento local: o caso da Festa do Vinho Madeira
Other Titles: Cultural events as promoters of local development: the case of Madeira Wine Festival
Author: Serrão, Silvana
Costa, Rui
Keywords: Turismo
Eventos culturais
Desenvolvimento local
Produtos locais
Stakeholders
Issue Date: 19-Nov-2020
Publisher: DEGEIT - Universidade de Aveiro
Abstract: Os eventos têm vindo a afirmar-se como parte integrante das estratégias económicas e culturais das regiões, fazendo destes uma aposta na diferenciação e no desenvolvimento dos destinos. O turismo na Ilha da Madeira assume-se como um pilar essencial para a economia da região. O Vinho Madeira foi durante muito tempo um dos principais motores da economia regional, proporcionando emprego a muitos viticultores e produtores. Propõe-se, neste artigo, analisar o potencial dos eventos culturais para o desenvolvimento local e perceber se a realização destes eventos contribui para a valorização dos produtos locais, tendo como caso de estudo a Festa do Vinho Madeira. Esta investigação teve por base uma metodologia qualitativa, com aplicação de vinte entrevistas às entidades públicas e privadas além de associações locais com papel determinante no desenvolvimento do turismo e na realização de eventos culturais. Os resultados desta investigação demonstram que a Festa do Vinho Madeira constitui uma ferramenta eficaz para a promoção e valorização dos produtos locais. A realização deste evento impulsiona não só a economia local, mas também o desenvolvimento do turismo no destino, pelo que é possível afirmar que os eventos culturais são promotores do desenvolvimento local.
Events have been assumed as an integral part of the economic and cultural strategies of the regions, making them a tool in the differentiation and development of destinations. Tourism on the Island of Madeira is an essential pillar of economy of the region. Madeira wine has long been one of the main drives of the regional economy, providing employment for many winegrowers and producers. This article proposes to analyse the potential of cultural events for local development and aims to understand if these events contributes to the valorisation of local products, using as a case study the Madeira Wine Festival. This research study was based on a qualitative methodology, with the application of twenty interviews to public and private entities, as well as local associations with a decisive role in the development of tourism and realization of cultural events. The research findings show that the Madeira Wine Festival is an effective tool for the promotion and enhancement of local products. The organization of this event boosts not only the local economy, but also the development of tourism in the destination, so it is possible to a rm that cultural events are promoters of local development.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/38702
DOI: 10.34624/rtd.v0i34.22357
Appears in Collections:DEGEIT - Artigos
GOVCOPP - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
22357-Manuscrito-44920-1-10-20201119.pdf299.83 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.