Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/38315
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSantos, Susanapt_PT
dc.contributor.authorNeves, Ruipt_PT
dc.contributor.authorMarques, João Lourençopt_PT
dc.date.accessioned2023-06-30T13:47:26Z-
dc.date.available2023-06-30T13:47:26Z-
dc.date.issued2019-10-08-
dc.identifier.issn1647-3582pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/38315-
dc.description.abstractDesde os primórdios da democracia portuguesa até à atualidade, têm sido publicados diversos diplomas e normativos legais a fim de transferir competências do Estado Central para a Administração Local, principalmente em matéria de educação. Este processo, designado por descentralização de competências, veio atribuir às autarquias responsabilidades na gestão da rede escolar municipal, com a elaboração da Carta Educativa, e a definição de políticas educativas locais, por meio da construção do Plano Estratégico Educativo Municipal. Estes dois instrumentos, desenvolvidos à escala local, visam a definição de estratégias que respondam de forma eficiente e eficaz aos desafios territoriais (demográficos, socioeconómicos e educativos) e às necessidades atuais e futuras da comunidade educativa local, visando a melhoria dos seus níveis de educação, qualidade de vida e bem-estar. A fim de compreender como os Municípios procedem à construção das estratégias educativas locais, foram analisados os processos e os produtos (Cartas Educativas e Planos Estratégico Educativos Municipais) de dois casos (Concelho A e B). Este estudo permitiu identificar quatro componentes fundamentais para a construção destas estratégias: o i) Diagnóstico Estratégico, o ii) Processo de Auscultação, a iii) Construção Estratégica e a iv) Monitorização. A observação dos dois processos permitiu ainda destacar um conjunto de desafios subjacentes a cada uma das etapas e antever possíveis soluções. Os resultados obtidos podem constituir-se como um guião orientador no desenvolvimento deste tipo de instrumentos por equipas externas ou internas às autarquias.pt_PT
dc.description.abstractFrom the beginnings of the Portuguese Democracy to the present, several diplomas and legal regulations have been published in order to transfer competences from the Central State to the Local Administration, mainly in education. This process, designated by decentralization of competences, has given responsibilities in the management of the municipal school network to the municipalities, with the elaboration of the Educational Charter, and the definition of local educational policies, through the construction of the Municipal Educational Strategic Plan. These two instruments, developed at the local level, aim at the definition of strategies that respond efficiently and effectively to the territorial challenges (demographic, socioeconomic and educational) and to the current and future needs of the local educational community, aiming at improving their levels of education, quality of life and well-being. In order to understand how the Municipalities build the local education strategies, the processes and products (Educational Charter and Municipal Education Strategic Plan) of two cases (County A and B) were analyzed. This study allowed to identify four fundamental components for the construction of these strategies: i) Strategic Diagnosis, ii) Auscultation Process, iii) Strategic Construction and iv) Monitoring. The observation of the two processes also made it possible to highlight a set of challenges underlying each of the stages and anticipate possible solutions. The results obtained can constitute a guiding script in the development of this type of instruments by external or internal teams to the local authorities.pt_PT
dc.language.isoporpt_PT
dc.publisherCIDTFF - Universidade de Aveiropt_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectDescentralizaçãopt_PT
dc.subjectEducaçãopt_PT
dc.subjectCartas educativaspt_PT
dc.subjectPlano estratégico educativo municipalpt_PT
dc.subjectDesafiospt_PT
dc.titlePolíticas educativas locais, cartas educativas e planos estratégicos educativos – desafios e decisões em dois contextospt_PT
dc.title.alternativeLocal educational policies, educational charts and educational strategic plans - challenges and decisions in two contextspt_PT
dc.typearticlept_PT
dc.description.versionpublishedpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
degois.publication.firstPage301pt_PT
degois.publication.issue1pt_PT
degois.publication.lastPage321pt_PT
degois.publication.titleIndagatio Didacticapt_PT
degois.publication.volume11pt_PT
dc.identifier.doi10.34624/id.v11i1.5716pt_PT
Appears in Collections:DCSPT - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5716-Textos Originais (artigos incluídos na revisão de literatura)-10063-1-10-20191008.pdf645.79 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.