Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/37855
Title: The potential of ecogamification to promote sustainable urban tourism
Other Titles: O potencial da ecogamificação na promoção do turismo urbano sustentável
Author: Souza, Viviane da Silva
Advisor: Marques, Susana Regina Bacelar de Vasconcelos
Keywords: Smart tourism
Urban tourism
Sustainability
Ecogamification
Persuasive technology
Receptivity to ecogamification
Defense Date: 23-Mar-2023
Abstract: Gamification can make a positive impact on Tourism. The sector has become more sensitive to opportunities to create new gamified services and products, namely from the perspective of sustainability. Also, research on the potential of gamification in the context of tourism and its contribution to sustainability has increased. However, studies on the potential of ecogamification to promote sustainable urban tourism destinations on different stakeholders’ perspectives are still scarce. With that in mind, this study explores the potentials of ecogamification to promote sustainable urban tourism destinations from upstream (buyers and providers) and downstream (tourists) stakeholders. This thesis assumes the form of a compilation of scientific articles, four of which are part of the body of the thesis and is structured in six parts. Chapter I presents the Introduction, focusing on the study’s relevance, objectives, methodology overview and structure of the thesis. Chapter II examines specific stakeholders - those positioned at the upstream side of the gamification process - and their perspectives concerning not only the benefits, but also the challenges of gamification. Chapter III presents a theoretical study, which analyses the points of contact between the literature on tourist segmentation and typologies in the face of sustainability and the literature on game user typologies. Chapter IV examines how home and travel environmental behaviour, travel motivations, types of entertainment and technology proficiency influence the receptivity of urban tourists to different game elements in a transport & mobility context. Chapter V aims to perceive different types of urban tourists’ receptivity to ecogamification, considering their perceptions towards technology, environment and entertainment. Chapter VI presents the conclusions and implications. This section summarizes the discussion and results of the articles, the contributions and implications of the studies that make up this investigation, its limitations, and suggestions for future studies. Through a diversity of methodological approaches and crossing the perspective of different actors, this study contributes to a holistic view of the ecogamification process. At the same time, it presents new theoretical lenses and empirical evidence that open avenues for research on smart tourism, namely in terms of receptivity, preferences, and tourist segmentation.
A gamificação tem tido um impacto positivo no Turismo. O setor tornou-se mais sensível às oportunidades de criação de novos serviços e produtos gamificados, nomeadamente numa perspetiva de sustentabilidade. Este aspeto é reforçado pelo aumento da investigação que tem sido desenvolvida sobre o potencial da gamificação no contexto do turismo e a sua contribuição para a sustentabilidade. No entanto, ainda são escassos os estudos sobre o potencial da ecogamificação para a promoção de destinos turísticos urbanos sustentáveis na perspetiva de diferentes stakeholders. Diante deste contexto, este estudo explora as potencialidades da ecogamificação para promover destinos turísticos urbanos sustentáveis na perspetiva dos stakeholders a montante (compradores e fornecedores) e a jusante (turistas). A presente tese assume a forma de compilação de artigos científicos, dos quais quatro fazem parte do corpo da tese, e está estruturada em seis partes. No capítulo I é apresentada a Introdução, com foco na relevância do estudo, objetivos, visão geral da metodologia e estrutura da tese. O capítulo II explora stakeholders específicos - aqueles que se posicionam no lado a montante do processo de gamificação - e suas perspetivas sobre os benefícios e os desafios da gamificação. O capítulo III apresenta um estudo teórico que analisa os pontos de contato entre a literatura sobre segmentação e tipologias turísticas baseadas na sustentabilidade e a literatura sobre tipologias de utilizadores de jogos. O capítulo IV aborda a influência do comportamento ambiental doméstico e de viagem, das motivações de viagem, dos tipos de entretenimento e da proficiência tecnológica na recetividade dos turistas urbanos a diferentes elementos de jogo num contexto de transporte e mobilidade. O capítulo V visa perceber diferentes tipos de recetividade dos turistas urbanos à ecogamificação, considerando suas perceções em relação à tecnologia, ambiente e entretenimento. O capítulo VI apresenta a discussão e os resultados dos artigos, as contribuições e as implicações dos estudos que compõem esta investigação, as suas limitações e sugestões para estudos futuros. Através de uma diversidade de abordagens metodológicas e cruzando a perspetiva de diferentes atores, este estudo contribui para uma visão holística do processo de ecogamificação. Simultaneamente, apresenta novas lentes teóricas e evidências empíricas que abrem caminhos de investigação sobre o turismo inteligente, nomeadamente em termos de recetividade, preferências e segmentação dos turistas.
URI: http://hdl.handle.net/10773/37855
Appears in Collections:DEGEIT - Teses de doutoramento
UA - Teses de doutoramento

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