Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/36973
Title: | 33 anos do Projecto Matemática Ensino |
Author: | Oliveira, Maria Paula |
Keywords: | Matemática Competições Sucesso Aprendizagem Avaliação Computadores |
Issue Date: | 29-Dec-2022 |
Publisher: | Sociedade Portuguesa de Matemática |
Abstract: | Em 1989 três docentes da Universidade de Aveiro, decidem criar uma ferramenta que permitisse avaliar algumas centenas de estudantes de uma forma célere, recorrendo a computadores. Como primeira experiência criaram conteúdos simples, sobre equações lineares, e fizeram o desafio a uma escola da região para testar o programa desenvolvido. Foi um sucesso e assim nasceu a competição EQUAmat que ainda hoje desperta o interesse dos alunos do 3º ciclo do Ensino Básico. Ao longo destes anos o Projecto Matemática Ensino (PmatE) desenvolveu várias atividades, todas elas com o mesmo objetivo fundamental: promover a aprendizagem, usando o desafio
dos jogos. É esta a história que se pretende contar nestas linhas. In 1989, three teachers from the University of Aveiro decided to create a tool that would allow a quick assessment of a few hundred students, using computers. As a first experience, they created simple content, about linear equations, and challenged a school in the region to test the developed program. It was a success and the EQUAmat competition born, which keeps attracting the interest of thousands of students in the 3rd cycle of Basic Education. Over these years, the Mathematics Teaching Project (PmatE) has developed several activities, all of them with the same fundamental objective: to promote learning, using the challenge of games. This is the story to be told in these lines. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/36973 |
ISSN: | 0872–3672 |
Publisher Version: | https://revistas.rcaap.pt/boletimspm/article/view/29797 |
Appears in Collections: | CIDMA - Artigos DMat - Artigos CHAG - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
29797-Texto do Trabalho-126915-1-10-20230219.pdf | 2.05 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.