Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/36682
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorLaguna, Alejandropt_PT
dc.date.accessioned2023-03-28T11:17:57Z-
dc.date.available2023-03-28T11:17:57Z-
dc.date.issued2020-12-30-
dc.identifier.issn1647-3558pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/36682-
dc.description.abstractDuring the 20th century, tango dancers affirmedthat theirchoreographic figures were an extension ofthe “spontaneous street walk”further adding that it was important to "walk with cadence” andknow how to “keep the beat of the music”. In this paper we try to address the material meaning of these valuable popular assertions that, to this date, have notmerited sufficient substantiated research. We comparatively analyze the cycle of human walking and tango walking from a biomechanical and kinesthetic perspective. Preliminary results show that (i) the tango step has a particular internal rhythm and micro timing that can be characterized by the periodic alternation of a series of dichotomous categories; (ii) there is a biomechanical foundation for a strong-weak hierarchy in the structure of the gait and its relation to the isochronous marking of its music. These findings have implications in the teaching and learning of tango, in that they contribute to improve the way in which we observe, analyze and metrically situate details of the tango walk. Finally, evidence is presented that reveals that walking structure was an antecedent of the isochronous marking of tango music.pt_PT
dc.description.abstractDurante o século XX, os bailarinos de tango afirmaram que as suas figuras coreográficas eram uma extensão do ‘caminhar espontâneo da rua’, acrescentando que era necessário 'caminhar com cadência’ e saber manter o compasso’ da música'. Neste artigo tentaremos abordar o significado ‘material’ dessas valiosas afirmações populares que à data não têm merceido suficiente investigação fundamentada. Analisamos comparativamente o ciclo da marcha humana e do caminhar do tango desde uma perspectiva biomecânica e cinestésica. Mostramos que (i) o passo do tango tem um ritmo interno particular e um micro timing que pode ser caracterizado pela alternância periódica de uma série de categorias dicotômicas; (ii) há um fundamento biomecânico para uma hierarquia forte-fraca na estrutura do passo e sua relação com a marcação isócrona da sua música. Estas descobertas têm implicações no ensino e na aprendizagem do tango, na medida em que contribuem para melhorar a forma como o fazemos, analisamos e situamos metricamente detalhes do ‘caminhar’ do tango. Finalmente, são apresentadas evidências que revelam que a estrutura deste caminhar foi um antecedente da marcação isócrona da música tango.pt_PT
dc.language.isoengpt_PT
dc.publisherUniversidade de Trás-os-Montes e Alto Douropt_PT
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/FCT/POR_CENTRO/SFRH%2FBPD%2F109712%2F2015/PTpt_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectTango dancept_PT
dc.subjectMusical meterpt_PT
dc.subjectGait cyclept_PT
dc.subjectBiomechanic analysispt_PT
dc.subjectKinesthesiapt_PT
dc.titleBiomechanical analysis and metric interpretation of ‘walking’ in tango dancept_PT
dc.typearticlept_PT
dc.description.versionpublishedpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
degois.publication.firstPage1pt_PT
degois.publication.issue4pt_PT
degois.publication.lastPage20pt_PT
degois.publication.titleEuropean Review of Artistic Studiespt_PT
degois.publication.volume11pt_PT
dc.identifier.doi10.37334/eras.v11i4.15pt_PT
Appears in Collections:INETmd - Artigos



FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.