Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/35820
Title: | Literatura infantil sobre a filosofia na cultura chinesa: análise de Tao, de Manel Ollé e Neus Caamaño |
Author: | Wenjing Yu |
Advisor: | Ramos, Ana Margarida |
Keywords: | Literatura de filosofia infantil Ilustração Tao Laozi Taoismo China |
Defense Date: | 13-Dec-2022 |
Abstract: | Pretende-se, com a presente dissertação, analisar o álbum ilustrado para a
infância intitulado Tao, com texto Manel Ollé e ilustrações de Neus Caamaño,
uma obra de inspiração chinesa recentemente publicada em Portugal. O
objetivo deste trabalho é estudar um exemplo de literatura infantil, publicada
em contexto português, inspirada na filosofia chinesa, contribuindo para a
popularização do seu conhecimento em Portugal. Para a realização deste
trabalho, começou-se por escolher um livro ilustrado de literatura infantil sobre
a filosofia da cultura chinesa, Tao. Em seguida, analisou-se o conteúdo da
obra e os significados filosóficos específicos, bem como as conotações
filosóficas que Lao Tzu deseja transmitir. Este estudo inclui a análise das
ilustrações e o seu contributo para a compreensão do conteúdo filosófico por
parte da criança e o seu significado na sociedade ocidental moderna, tendo em
vista a construção da mensagem. Além disso, o estudo também inclui as
apresentações do autor, da ilustradora e de Lao Tzu, bem como do taoísmo,
sem esquecer o contributo dos elementos da cultura tradicional chinesa na
literatura infantil de base filosófica. This dissertation aims to analyze the illustrated children's album Tao, text by Manel Ollé and illustrations by Neus Caamaño, a Chinese-inspired work recently published in Portugal. The purpose of this work is to study an example of children's literature, published in a Portuguese context, inspired by Chinese philosophy, contributing to the popularization of its knowledge in Portugal. To carry out this work, we started by choosing an illustrated book of children's literature about the philosophy of Chinese culture, Tao. Then, we intend to analyze the content of the work and the specific philosophical meanings, as well as the philosophical connotations that Laozi wishes to convey. This study includes the analysis of the illustrations and their contribution to the child's understanding of the philosophical content and its significance in modern Western society, with a view to enlightening children. In addition, the study also includes introductions of the author, the illustrator and Laozi, as well as Taoism, not to mention the contribution of elements of traditional Chinese culture in philosophically-based children's literature. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/35820 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DLC - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Documento_Wenjing_Yu.pdf | 2.59 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.