Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/34896
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPestana, Maria do Rosáriopt_PT
dc.date.accessioned2022-10-10T10:12:25Z-
dc.date.available2022-10-10T10:12:25Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.issn1697-0101pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/34896-
dc.description.abstractPartindo de dois textos sobre essencialidades do género feminino, relativos a uma aldeia no norte de Portugal, publicados em 1938 e 1990, respectivamente, proponho: 1) uma reflexão sobre “fala”, um atributo associado ao canto, que definiu a sexualidade da mulher em Manhouce e os espaços de interlocução propiciados pela música; 2) a análise do percurso da solista Isabel Silvestre que disseminou um conjunto de competências musicais – que em Manhouce definiam a subalternidade da mulher em relação ao homem -, na indústria da música associada ao folclore e ao pop/rock. Discuto, também, razões que justificam a persistência de ideias de essencialidade, no que se refere às representações da mulher, em Portugal.pt_PT
dc.description.abstractDrawing on two texts about essentialities of the feminine gender which are relative to a village in the north of Portugal and were published in 1938 and 1990 respectively, I propose: 1) A reflexion on “fala”, an attribute associated to singing, which defined women’s sexuality in Manhouce and also the spaces of interlocution provided by music; 2) the analysis of the path of the soloist Isabel Silvestre, who disseminated feminine musical competences- that in her village defined the subaltern position of women in relation to men – on stages and in the music market both of folklorization and pop/rock. I also discuss the reasons that might justify the persistence of ideas essentiality in what refers to the representations of women.pt_PT
dc.language.isoporpt_PT
dc.publisherSIBE y IASPM-Españapt_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.subjectGéneropt_PT
dc.subjectMúsicapt_PT
dc.subjectMulherpt_PT
dc.subjectInterlocuçãopt_PT
dc.subjectPerformancept_PT
dc.titleA “fala” é a voz das mulheres: textos e contextos do feminino em Manhouce (1938-­‐2000)pt_PT
dc.typearticlept_PT
dc.description.versionpublishedpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
degois.publication.titleTrans: Revista Transcultural de Músicapt_PT
degois.publication.volume15pt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://www.sibetrans.com/trans/public/docs/trans_15_27_Pestana.pdfpt_PT
dc.identifier.articlenumber27pt_PT
Appears in Collections:INETmd - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
trans_15_27_Pestana.pdf186.63 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.