Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/34896
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Pestana, Maria do Rosário | pt_PT |
dc.date.accessioned | 2022-10-10T10:12:25Z | - |
dc.date.available | 2022-10-10T10:12:25Z | - |
dc.date.issued | 2011 | - |
dc.identifier.issn | 1697-0101 | pt_PT |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10773/34896 | - |
dc.description.abstract | Partindo de dois textos sobre essencialidades do género feminino, relativos a uma aldeia no norte de Portugal, publicados em 1938 e 1990, respectivamente, proponho: 1) uma reflexão sobre “fala”, um atributo associado ao canto, que definiu a sexualidade da mulher em Manhouce e os espaços de interlocução propiciados pela música; 2) a análise do percurso da solista Isabel Silvestre que disseminou um conjunto de competências musicais – que em Manhouce definiam a subalternidade da mulher em relação ao homem -, na indústria da música associada ao folclore e ao pop/rock. Discuto, também, razões que justificam a persistência de ideias de essencialidade, no que se refere às representações da mulher, em Portugal. | pt_PT |
dc.description.abstract | Drawing on two texts about essentialities of the feminine gender which are relative to a village in the north of Portugal and were published in 1938 and 1990 respectively, I propose: 1) A reflexion on “fala”, an attribute associated to singing, which defined women’s sexuality in Manhouce and also the spaces of interlocution provided by music; 2) the analysis of the path of the soloist Isabel Silvestre, who disseminated feminine musical competences- that in her village defined the subaltern position of women in relation to men – on stages and in the music market both of folklorization and pop/rock. I also discuss the reasons that might justify the persistence of ideas essentiality in what refers to the representations of women. | pt_PT |
dc.language.iso | por | pt_PT |
dc.publisher | SIBE y IASPM-España | pt_PT |
dc.rights | openAccess | pt_PT |
dc.subject | Género | pt_PT |
dc.subject | Música | pt_PT |
dc.subject | Mulher | pt_PT |
dc.subject | Interlocução | pt_PT |
dc.subject | Performance | pt_PT |
dc.title | A “fala” é a voz das mulheres: textos e contextos do feminino em Manhouce (1938-‐2000) | pt_PT |
dc.type | article | pt_PT |
dc.description.version | published | pt_PT |
dc.peerreviewed | yes | pt_PT |
degois.publication.title | Trans: Revista Transcultural de Música | pt_PT |
degois.publication.volume | 15 | pt_PT |
dc.relation.publisherversion | https://www.sibetrans.com/trans/public/docs/trans_15_27_Pestana.pdf | pt_PT |
dc.identifier.articlenumber | 27 | pt_PT |
Appears in Collections: | INETmd - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
trans_15_27_Pestana.pdf | 186.63 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.