Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/33944
Title: Práticas de documentação pedagógica em creche: um estudo em Portugal e no Brasil
Author: Gontijo, Flávia Lamounier
Advisor: Portugal, Gabriela
Ostetto, Luciana Esmeralda
Keywords: Documentação pedagógica
Educação infantil
Creche
Estratégia metodológica
Defense Date: 28-Feb-2022
Abstract: A tese investiga a utilização da Documentação Pedagógica como possibilidade de acompanhar as crianças no processo de desenvolvimento e aprendizagem, assim como nas práticas educativas. A finalidade desta investigação é compreender a prática da documentação na dinâmica pedagógica, a partir de duas experiências em creches: uma situada em Leiria/Portugal, cujo trabalho se deu em janeiro e novembro de 2018; e outra em Salvador/Brasil, em abril de 2018 e março de 2019, como também, identificar as implicações conceptuais e pedagógicas dessa prática no trabalho educativo com crianças de 0 a 3 anos. A estratégia metodológica partiu do estudo das legislações que regulamentam a Educação Infantil nos dois países e de uma revisão integrativa com o intuito de mapear as discussões, as pesquisas e práticas que utilizam a Documentação Pedagógica na creche. A investigação empírica se enquadrou no paradigma descritivo/interpretativo de natureza essencialmente qualitativa envolvendo pesquisa do tipo Estudo de Casos Múltiplos. A coleta de dados envolveu as técnicas de observação, análise documental e entrevista semiestruturada. Ao longo desta investigação foi construído um conceito para DP como um conjunto de ações/dimensões que implicam concepções e práticas em perspectiva didática, política, ética e estética. Como parte integrante do trabalho pedagógico, a perspectiva didática diz respeito a concepções de aprendizagem e ensino; a política refere-se à dimensão social, em uma prática democrática; a ética diz do valor da participação e colaboração dos envolvidos na formação das crianças; e a estética, entendida como o estabelecimento de conexões sensíveis, ou seja, relacionada com uma educação da e pela sensibilidade. Concluiu-se, mesmo que provisoriamente, que a experiência com DP condiciona e é condicionada pelos modos como se estabelecem relações e conexões entre pessoas situadas cultural, social e temporalmente em determinados contextos físicos e simbólicos. Assim como o ambiente relacional, dialógico e interativo é também condicionado pelo modo de organização institucional, considerando princípios e valores delineados pelas mesmas perspectivas didática, política, ética e estética.
This thesis investigates the use of pedagogic documentation as a possible tool to monitor Young children in the processes of development and learning, as well as in the educational practices. The goal of this research is to understand the practice of documentation in the pedagogic dynamics, through the experiences in two nursery schools: one situated in Leiria/Portugal, which took place in January and November 2018, and the other in Salvador/Brazil, in April 2018 and March 2019, as well as, to identify the conceptual and pedagogic implications of the practice of documentation in the educational work with children from 0 to 3 years old. The methodologic strategy started with the study of the legislation on early childhood in these two countries and with an integrative revision that aimed at framing the discussions, the research and the practices which validate the use of pedagogic documentation in the nursery schools. The empirical investigation was outlined in the descriptive/interpretative paradigm, essentially qualitative, dealing with Study of Multiple Cases type of research. The data collection included observation technics, documental analysis, and semi-structured interviews. Throughout the investigation, a concept of pedagogic documentation was built as a set of actions/dimensions bringing about conceptions and practices in didactic, political, ethic and esthetic perspectives. As part of the pedagogic work, the didactic perspective relates itself to conceptions of teaching and learning; the political perspective refers to the social dimension, in a democratic practice; the ethic perspective to the value of participation and collaboration of those concerned with children’s development; and the esthetic perspective is recognized as the establishment of sensitive connections, which means, connections related with an education of and through the sensibility. The outcome of this research indicates that the pedagogic documentation experience conditions and is conditioned by the way the relations and connections are established among people situated culturally, socially, and temporarily in certain physical and symbolical contexts. In the same way, relational, dialogic, and interactive environment is also conditioned by the institutional organization, considering principles and values framed by the same didactic, political, ethic and esthetic perspectives.
URI: http://hdl.handle.net/10773/33944
Appears in Collections:UA - Teses de doutoramento
DEP - Teses de doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento_Flávia_Gontijo.pdf17.84 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.