Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/33890
Title: Improvement of internal defect management and data flow in the automobile industry
Other Titles: Melhoria da gestão de defeitos internos e do fluxo de dados na indústria automóvel
Author: Sá, Alexandra Marques Alves de
Advisor: Alvelos, Helena
Keywords: Automobile industry
Electrical vehicles
High voltage
Quality tools
Quality data systems
Non-conformity products
Defense Date: 27-Jul-2021
Abstract: In recent years, with the greater focus on environmental issues, there has been an increase in demand for hybrid and electric vehicles. For the construction of these more sustainable vehicles, high-voltage electrical cables are produced, which currently implies a continuous productive development. The production of electrical wiring for an automobile must be carried out with strict quality control in order to avoid product defects. This work deals with the management of internal defects in the automotive industry, more specifically in the context of the production of high voltage electrical wiring. Its objective was to seek to improve internal defect management and data flow through the implementation of a new and improved quality database, in the future, common to several factories in Europe and North Africa, and tools from the quality, within the scope of Total Quality Management. Through the PDCA tool, a Quick Response Quality Control was implemented, using monitoring and daily multidisciplinary meetings in order to induce a routine of investigation of identified defects. Furthermore, improved communication between departments was verified and achieved. The methodology applied in the investigation of the root cause of the air leak defect in high voltage wiring consisted of using, simultaneously, four quality tools: the Pareto Diagram, the 5W2H, the Ishikawa Diagram and the 5 Whys. The root cause of the defect was identified in a connector A production issue. In April, the production used only good connectors, with a result of 0.18% defects, registering therefore a significant percentage reduction from 1.79% in the previous month. With the identification of incorrectly used defect codes in the high voltage cabling, which caused inconsistencies in the registration of internal defects, the defect code document was updated, through the collection of information on the factory floor. The database for tracking internal defects was implemented in a pilot area of Yazaki Saltano de Ovar, through the PDCA cycle. The current database (QEDS) and the new one (QDS) were thoroughly analysed. From the application of the two databases in parallel for one month, with the registration of 420 defects, it was found that QDS provided more graphic results than the previous database, and also provided the possibility of a daily analysis, as opposed to the monthly single analytics option of the QEDS. The project results showed significant improvements with the implementations introduced, namely a more effective communication within the team, a better learning environment, improvements in the defect investigation routine and in the data flow.
Nos últimos anos, com particular foco nas preocupações ambientais, temos vindo a assistir a um aumento na procura de veículos híbridos e elétricos. Para a construção destes veículos mais sustentáveis, são produzidas cablagens elétricas de alta voltagem, que atualmente implicam um contínuo desenvolvimento dos produtos. A produção de uma cablagem elétrica para um automóvel deve ser realizada com um rígido controle de qualidade, de forma a prevenir defeitos nos produtos. Por conseguinte, o presente trabalho aborda a gestão de defeitos internos na indústria automóvel, mais especificamente num contexto de produção de cablagens elétricas de alta voltagem. O seu objetivo foi o de procurar melhorar a gestão interna de defeitos e o fluxo de dados, através da implementação de uma nova e melhorada base de dados de qualidade, futuramente comum a diversas fábricas da Europa e do Norte de África, e de ferramentas da qualidade, no âmbito da Gestão da Qualidade Total. Através da ferramenta PDCA, foi implementado um Quick Response Quality Control para, com recurso à monitorização e à realização de reuniões diárias multidisciplinares, se promover uma rotina de investigação aos defeitos identificados. Foi constatada uma melhoria na comunicação entre departamentos. A metodologia aplicada na investigação da causa raiz do defeito de estanquidade nas cablagens de alta voltagem consistiu na utilização, em conjunto, de quatro ferramentas de qualidade: o Diagrama de Pareto, os 5W2H, o Diagrama de Ishikawa e os 5 Porquês. A causa raiz do defeito foi identificada como um problema de produção do conector A. Em abril de 2020, a produção usou apenas conectores bons, com um resultado de 0,18% defeitos, uma redução percentual significativa em relação aos 1,79% do registados no mês anterior. Com a identificação de códigos de defeito incorretamente aplicados nas cablagens de alta voltagem, que provocavam incoerências no registo dos defeitos internos, foi atualizado o documento de códigos de defeitos, através da recolha de informação no chão de fábrica. A base de dados para o rastreio de defeitos internos foi implementada numa área piloto da Yazaki Saltano de Ovar, através do ciclo PDCA. Foram analisadas a base de dados atual (QEDS), e a nova (QDS). Da aplicação das duas bases em paralelo durante um mês, e com o registo de 420 defeitos, verificou-se que a QDS forneceu mais resultados gráficos do que o registo da base de dados anterior, e proporcionou a possibilidade de uma análise diária, ao contrário da opção de análise única mensal da QEDS. Os resultados do projeto apresentaram melhorias com as implementações introduzidas, nomeadamente uma comunicação mais eficaz dentro da equipa, um melhor ambiente de aprendizagem, melhorias na rotina de investigação de defeitos e no fluxo de dados.
URI: http://hdl.handle.net/10773/33890
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DEGEIT - Dissertações de mestrado

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