Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/33122
Title: Música imprevisada: a prática de criação-performance partilhada
Author: Araújo, Ítalo Robert da Silva
Advisor: Sardo, Susana
Duarte, Alexsander Jorge
Keywords: Etnomusicologia
Criação
Performance
Imprevisibilidade
Partilha
Defense Date: 15-Nov-2021
Abstract: Esta tese, no domínio da Etnomusicologia e dos Estudos de Música Popular, dedica-se ao estudo de uma prática performativa coletiva na qual o som, com intenção musical, é usado como material para a criação em tempo real. A imprevisibilidade, como centro de tal prática, associada a outros adjetivos como improvisado, experimental, livre e espontâneo, deu forma a um modelo particular de prática performativa que denomino por “música imprevisada”. Trata-se de um tipo de prática musical em grupo onde a performance e a criação são assumidas pelos agentes como indissociáveis. O enquadramento teórico da tese funda-se em conceitos centrais ligados à criação, performance e imprevisibilidade, tais como “instrumentalidade” (Hardjowirogo 2017), “Ator-Rede” (Latour 2012), “De-linking” (Mignolo 2007) e propõe o conceito de “fluxo da mobilidade criativa”. A pesquisa parte de um trabalho etnográfico e colaborativo com dois grupos praticantes deste modelo, sendo um no Brasil (Membrana) e outro em Portugal (O Xú), bem como da observação participante, em que são analisados diversos contextos de performances. A pesquisa fez emergir três princípios para a análise da “música imprevisada”, a saber: a) princípio da não idealização; b) princípio do fazer coletivo e c) princípio do aqui e do agora. Deu ainda lugar a dois projetos de execução, em formato de laboratório, como experiência prática do investigador. O impacto esperado desta tese é, sobretudo, a disseminação da “música imprevisada”, o fomento de uma desconstrução do pensamento musical hegemônico e o impulsionamento de novos estudos acerca desta prática, no intuito de localizar variações que possam ser incorporadas ao modelo aqui apresentado.
This thesis, in the field of Ethnomusicology and Popular Music Studies, studies a collective performative practice in which sound, with musical intent, is used as material for creation in real time. Unpredictability, as a central point of this practice, associated with other adjectives such as improvised, experimental, free and spontaneous, shaped a certain model of performative practice that, in this thesis, is called “unpredicted music”. Also, it is a type of group musical practice in which performance and creation are adopted by agents to be inseparable. The theoretical framework of the thesis is based on central concepts linked to creation, performance and unpredictability, such as “instrumentality” (Hardjowirogo 2017), “Actor-network theory” (Latour 2012), “De-linking” (Mignolo 2007) and proposes the concept “flow of creative mobility”. The research starts from an ethnographic and collaborative work with two groups that practice this model, one in Brazil (Membrana) and another in Portugal (O Xú), focused on participant observation, to analyze different contexts of performances. This study revealed three principles for the analysis of the “unpredictable music”: a) principle of non-idealization; b) the principle of collective doing and c) the principle of here and now. As well, two projects were executed during this research, in a laboratory format, as a practical experience of the researcher. The expected impact of this thesis is, above all, the dissemination of “unforeseen music”, the promotion of a deconstruction of hegemonic musical thought and the encouragement of new studies about this practice, to find variations that can be incorporated into the model presented here.
URI: http://hdl.handle.net/10773/33122
Appears in Collections:DeCA - Teses de doutoramento
UA - Teses de doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento_Ítalo_Araujo.pdf5.63 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.