Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/32811
Title: Us and them: ideologies about the Portuguese, German and European identities in the media
Other Titles: Nós e eles: ideologias sobre as identidades portuguesa, alemã e europeia nos media
Author: Himmel, Rita
Advisor: Baptista, Maria Manuel
Keywords: Cultural studies
National identities
Europe
Crisis
Media
Othering
Defense Date: 3-Dec-2021
Abstract: In the European context, discourses about national identities coexist with - and are challenged by - an idea of a European identity. Recent crises, such as the economic and the so-called “migrant/refugee crisis” have made internal and external othering borders apparent in the European context, whether between Northern and Southern Europe or Europeans and “non-Europeans”. The media play a particularly central role in the (re)production of this us and them perspective on collective identities. In this thesis we propose to answer the following research question: What are the ideologies of national and European identities in the media, in Portugal and Germany, in moments of crisis, and what are their contradictions and oppositions? The first part of this thesis explores the theoretical concepts that the research is based on, namely ideology, hegemony and identities. In the second part, the empirical research is outlined and the results of the qualitative analysis of media articles in Portuguese and German news outlets, from 2011 to 2017, are presented and discussed.
No contexto europeu, discursos sobre identidades nacionais coexistem com - e são desafiados por - uma ideia de identidade europeia. Crises recentes, como a crise económica e a chamada “crise migratória / dos refugiados”, evidenciaram fronteiras internas e externas de outrização no contexto europeu, quer entre o Norte e o Sul da Europa, quer entre europeus e “não europeus”. Os media desempenham um papel particularmente central na (re)produção da perspetiva nós e eles sobre as identidades coletivas. Nesta tese propomos responder à seguinte questão de investigação: Quais são as ideologias sobre as identidades nacionais e europeia nos media, em Portugal e na Alemanha, em momentos de crise, e quais as suas contradições e oposições? A primeira parte desta tese explora os conceitos teóricos em que se baseia a investigação, nomeadamente ideologia, hegemonia e identidades. Na segunda parte, é delineada a investigação empírica e são apresentados e discutidos os resultados da análise qualitativa de artigos mediáticos em meios de comunicação portugueses e alemães, entre 2011 e 2017.
URI: http://hdl.handle.net/10773/32811
Appears in Collections:UA - Teses de doutoramento
DLC - Teses de doutoramento

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