Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/32658
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorHall, Andreiapt_PT
dc.contributor.authorPais, Sóniapt_PT
dc.date.accessioned2021-11-26T11:54:26Z-
dc.date.available2021-11-26T11:54:26Z-
dc.date.issued2021-07-28-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/32658-
dc.description.abstractThis paper presents some results of a professional development course for teachers where the participants studied basic solid geometry and developed applied projects in an interdisciplinary context. The course took place in a Portuguese university, from February to May 2020, and involved 19 teachers of preschool and primary levels (grades 1 to 4). The authors have developed a qualitative case study to evaluate how an interdisciplinary approach to the teaching of solid geometry is perceived, by the mathematics teachers, as a contribution to the teaching/learning process of geometry. Overall, the activities developed have proved to be successful examples of interdisciplinary methodologies. Moreover, the approach followed during the course helped the teachers develop their geometric competences concerning solid geometry in a more consistent appropriation and application of the geometric concepts involved.pt_PT
dc.description.abstractNeste artigo, são apresentados alguns resultados de uma ação de formação para professores. Nessa ação de formação, os formandos estudaram os sólidos geométricos e desenvolveram projetos num contexto de interdisciplinaridade. A ação de formação decorreu numa universidade portuguesa, entre fevereiro e maio de 2020. Envolveu 19 professores do ensino pré-escolar e do ensino básico. As autoras desenvolveram um estudo de caso, com o objetivo de avaliar se uma estratégia interdisciplinar pode ser percecionada, pelos professores, como uma mais-valia no processo de ensino/aprendizagem da geometria. No geral, as atividades desenvolvidas evidenciaram ser bons exemplos de metodologias interdisciplinares. Além disso, a abordagem adotada durante a formação contribuiu para os formandos desenvolverem competências de geometria, nomeadamente, no que respeita a sólidos geométricos, numa mais sólida apropriação e aplicação dos conceitos envolvidos.pt_PT
dc.description.abstractEn este artículo se presentan algunos resultados de un curso de formación continua para profesores. En este curso, los alumnos estudiaron los sólidos geométricos y desarrollaron proyectos en un contexto interdisciplinario. Lo curso se llevó a cabo en una universidad portuguesa, entre febrero y mayo de 2020. En el participaron 19 profesores de educación infantil y primaria. Los autores desarrollaron un estudio de caso, con el objetivo de evaluar si una estrategia interdisciplinaria puede ser percibida, por los docentes, como un valor agregado en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la geometría. En general, las actividades desarrolladas resultaron ser buenos ejemplos de metodologías interdisciplinarias. Además, el enfoque adoptado durante la formación contribuyó a que los alumnos desarrollaran habilidades geométricas, es decir, en lo que respecta a los sólidos geométricos, en una apropiación y aplicación más sólida de los conceptos involucrados.pt_PT
dc.language.isoengpt_PT
dc.publisherCIDTFF/UApt_PT
dc.relationUIDB/04106/2020pt_PT
dc.relationUIDP/04106/2020pt_PT
dc.relationUIDB/04470/2020pt_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectProfessional developmentpt_PT
dc.subjectMathematicspt_PT
dc.subjectSolid geometrypt_PT
dc.subjectMathematics educationpt_PT
dc.subjectInterdisciplinaritypt_PT
dc.titleUsing an interdisciplinary approach to the teaching of solid geometry in a professional development course for preschool and primary school teacherspt_PT
dc.title.alternativeUma abordagem interdisciplinar no ensino de geometria sólida num curso de formação contínua para educadores de infância e professores do 1º ciclopt_PT
dc.typearticlept_PT
dc.description.versionpublishedpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
degois.publication.firstPage449pt_PT
degois.publication.issue3pt_PT
degois.publication.lastPage471pt_PT
degois.publication.titleIndagatio Didacticapt_PT
degois.publication.volume13pt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/25584pt_PT
dc.identifier.doi10.34624/id.v13i3.25584pt_PT
dc.identifier.essn1647-3582pt_PT
Appears in Collections:CIDMA - Artigos
DMat - Artigos
PSG - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hall Pais Indagatio Didactica 2021.pdfArtigo publicado1.46 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.