Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/32606
Title: Transmedia storytelling participativa na motivação para o estudo literário
Author: Macedo, Liliana Alves
Advisor: Pedro, Luís Francisco Mendes Gabriel
Almeida, Pedro Alexandre Ferreira dos
Keywords: Transmedia
Storytelling
Literatura
Edutainment
Entretenimento
Comunicação
Narrativa digital
Digital storytelling
Ensino
Defense Date: 13-Jul-2021
Abstract: Na “era digital”, os formatos de apresentação de conteúdos são cada vez mais diversificados, o que permite uma panóplia de formas de expressão aceleradas pela disponibilidade de novas plataformas online. Este estudo, ainda que mais versado na componente de entretenimento e de exploração do mundo transmedia, tenta perceber de que forma a educação pode beneficiar do uso dos diferentes media, convergindo-os numa só narrativa. Usando a componente de ensino literário português como ponto de partida, pretende-se explorar a capacidade de uma abordagem deste género no sentido de cativar os leitores para um só conteúdo, nos seus diversos formatos. Esta investigação propôs-se verificar, deste modo, se a adaptação de obras, de leitura obrigatória no plano de estudos, a um formato transmedia participativo permite aumentar os níveis de motivação para a sua leitura e estudo. Foi desenvolvido um estudo neste âmbito com o qual se verificou que a abordagem transmedia aos conteúdos literários poderá ser relevante para a motivação do estudo destes mesmos conteúdos. Os participantes do estudo mostraram uma necessidade de adaptação do ensino literário português aos interesses dos alunos.
In the Digital Era content appears in a numerous variety of formats which makes it possible to express oneself in new ways due to the appearance of new and so versatile means of communication. This study, even though more focused on entertainment and transmedia worlds, tries to perceive in what extent can literary education benefit from the use of several media converging in sole narrative. Using the Portuguese literary study as a starting point, one aims to explore the capacity of Transmedia Storytelling to entice readers for a single content in its several formats. This investigation proposes itself to verify if the adaptation of literary content that is mandatory in a plan of studies to participative transmedia can raise the levels of motivation for reading and studying the original contents. In this aim a study was developed in which one was able to verify the relevance of transmedia in what concerns literary content and the motivation for studying these. The participants in this study revealed a desire for some adaptation of the Portuguese literary teaching method in order for it to be more in accordance with students’ interests.
URI: http://hdl.handle.net/10773/32606
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DeCA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento_Liliana_Macedo.pdf4.13 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.